لندینگ پیج یا صفحه فرود، در واقع صفحاتی مجزا از سایت شما هستند که با هدف بازاریابی آنلاین باعث جذب مخاطب برای وب سایت شما میشوند. کاربران با دیدن بنرهای تبلیغاتی شما از طریق لندینگ پیج به سایت شما وارد شده و یا با اصطلاح به سایت شما فرود می آید . در ادامه بیشتر با کاربرد لندینگ پیج و نکات مهم برای طراحی آن آشنا میشوید، با ما همراه باشید.
صفحه فرود یا لندینگ پیج چیست؟
از نظر لغوی، به صفحه ای که کاربر به واسطه آن وارد وبسایت شما می شود،
لندینگ پیج یا صفحه فرود گفته می شود. اگر در قسمت behavior گوگل آنالیتیکس
دقت کرده باشید،بخشی به نام لندینگ پیج وجود دارد که منظور همان صفحاتی
هستند که کاربران به واسطه آن صفحات وارد وب سایت شما شده اند. مثلا اگر
صفحه دسته بندی محصولات در سایتتان، ورودی مستقیم از گوگل دریافت می کند،
این صفحه یک لندینگ پیج محسوب می شود.
ما این تعریف لغوی صفحه فرود بود، یک صفحه فرود واقعی صفحه ای از وب است که شما آن را طراحی کرده اید، با هدف خاصی آن را طراحی کرده اید و برنامه مشخصی برای جذب کاربر به این صفحه دارید. به عنوان مثال در یک کمپین تبلیغاتی، صفحه فرود به صورت اختصاصی ویژه این کمپین طراحی می شود، و کاربران در این کمپین قرار است به این صفحه هدایت شوند. پس هر صفحه ای از سایت که کاربران از طریق آن وارد سایت شما شده اند، لزوما یک صفحه فرود نیست.
صفحه فرود با چه اهدافی طراحی می شود؟
صفحه فرود با اهداف متفاوتی طراحی می شود و هر کسب وکار می تواند هدف
متفاوتی از طراحی لندینگ پیج داشته باشد، اما در حالت معمول لندینگ پیج ها
یکی از اهداف زیر را دنبال می کنند.
1- دریافت راه ارتباطی مخاطبان
عمده کسب وکارها با هدف دریافت اطلاعات کاربران لندینگ پیج طراحی می کنند،
صفحه ای طراحی می کنند و در آن صفحه ارزشی برای کاربر ایجاد می کنند که
کاربر حاضر می شود راه ارتباطی خود مانند ایمیل یا شماره تماس را وارد کند.
که معمول ترین حالت دریافت ایمیل است، اما برخی از کسب وکارها بسته به نوع
مخاطبانشان به دنبال دریافت شماره تماس نیز هستند.
2- فروش مستقیم محصول یا خدمت
در برخی مواقع هدف صفحه فرود، فروش مستقیم یک محصول یا خدمت است، به عنوان
مثال برخی از صفحات فرود دیجی کالا برای فروش یک محصول یا یک گروه محصول
مشخص طراحی شده اند.
یک صفحه فرود استاندارد چیست؟ و از چه المان هایی تشکیل می شود؟
یک صفحه فرود استاندارد، جاییست که لازم است تمام تلاش ها و هزینه های شما
نتیجه خود را نشان دهند. صفحه ای که کاربران متقاعد می شوند که خرید کنند،
ثبت نام کنند، کلیک کنند و . . . تا در نهایت در راستای برنامه بازاریابی
شما عمل کرده و موجب افزایش سودآوری شما شوند.پس با ساخت یک صفحه غیر
استاندارد، تلاش ها و هزینه های خود را هدر ندهید. ساخت یک صفحه فرود
استاندارد کار سختی نیست، قرار نیست موشک به هوا بفرستید، کافی است که به
المان های یک صفحه فرود استاندارد توجه کنید و آن ها را در صفحه خود اعمال
کنید. در ادامه به المان های ضروری یک صفحه فرود استاندارد اشاره شد است،
شاید تمامی لندینگ پیج های موفق از همه این المان ها استفاده نکرده باشند،
اما این المان ها در میان خیلی از لندینگ پیج های موفق مشترک هستند.
1. عنوان جذاب و گیرا (headline)
لندینگ پیج با یک عنوان جذاب و گیرا آغاز می گردد، جایی که توجه کاربر
برای اولین بار به صفحه فرود جلب می شود. عنوان صفحه فرود می تواند کاری
کند که کاربر صفحه را ترک کند یا برای ماندن و ادامه دادن در این صفحه
علاقه مند شود. یک عنوان قوی، از المان های ضروری برای ساخت یک صفحه فرود
موفق است.
کار هایی که یک عنوان قوی برای صفحه فرود شما انجام می دهد:
- عنوان قوی توجه کاربر را به خوبی به صفحه شما جلب می کند.
- با عنوان قوی، کاربر خیلی سریع متوجه می شود که این صفحه در مورد چه محصول یا خدمتی است.
- یک عنوان قوی به هیچ وجه طولانی نیست و در عین حال شما را تا جای ممکن از توضیحات بیشتر بی نیاز می کند.
2. زیرعنوان متقاعد کننده(sub headline)
دومین المان مهمی که در یک صفحه فرود استاندارد وجود دارد، زیر عنوان است.
اگر عنوان جذاب توجه کاربر را جلب می کند، زیر عنوان کاری می کند که کاربر
به ماندن در صفحه تشویق شود، این دو در کنار هم نیمی از قدرت یک لندینگ
پیج هستند.
برای نوشتن یک زیر عنوان درست، موارد زیر را مد نظر قرار دهید:
- زیرعنوان دقیقا زیر عنوان اصلی و با فاصله مناسب از آن قرار می گیرد.
- زیر عنوان نقش یک متقاعد کننده را دارد، یعنی به نوعی در حال توجیه عنوان است.
تصور کنید که فردی یک عنوان جذاب را در خیابان فریاد می زند، وقتی شما به
سمت اون نگاه می کنید، او باید کمی مفصل تر توضیحاتی را ارایه کند تا شما
به سمت او نزدیک شود و کمی بیشتر با او بمانید، یعنی باید زیر عنوان خوبی
برای عنوانش داشته باشد. پس زیر عنوان باید تا حدی عنوان را شرح دهد و
کاربر را به ادامه دادن در صفحه تشویق کند. زیر عنوان، همانطور که متوجه
شدید می تواند کمی مفصل تر و عمیق تر باشد، البته نباید بیش از حد طولانی
شود و خود را از گروه عنوان ها خارج کند و تبدیل به یک پاراگراف شود.
3. تصویر
محتوای بصری، از دیگر المان های ضروری در یک صفحه فرود است. حتما می دانید
که مغز انسان تصاویر را ۶۰،۰۰۰ بار سریع تر از متن پردازش می کند، و این
یعنی کاربران خیلی سریع تحت تاثیر تصاویر موجود در صفحه فرود شما قرار می
گیرد.
در استفاده از محتوای بصری، موارد زیر را در نظر داشته باشید:
- تصویر باید به اندازه کافی بزرگ باشد، البته بیش از اندازه بزرگ نباشد.
- تصویر باید به محصول یا خدمت شما مرتبط باشد. اگر صفحه فرود شما در مورد
یک محصول است، بسیار مهم است که یک تصویر از محصول مورد نظر نمایش دهید.
- اگر صفحه فرود شما در مورد یک خدمت است، تصویر شما باید به اندازه کافی
توجه کاربر را جلب کند و به نوعی به شناخت بهتر خدمت مورد نظر کمک کند.
- تصاویر شما حتما باید کیفیت بالایی داشته باشند.
4. توضیحات
صفحه فرود باید محصول یا خدمتی را که ارایه می دهید به شکل کاملا شفاف
توضیح دهد. اگر کاربر به طور دقیق متوجه محصول یا خدمتی که ارایه می دهید
نشود، به احتمال زیاد صفحه را ترک خواهد کرد. پس لازم است که علاوه بر
مواردی که تا اینجا گفته شد، یک توضیح کاملا شفاف در مورد محصول و خدمت خود
داشته باشید که احتمال ابهام در محصول یا خدمت را تا جای ممکن کاهش دهد. طراحی سایت شرکتی
در نوشتن توضیحات موارد زیر را در نظر داشته باشید:
- توضیحات شما می تواند با عنوان شما مرتبط یا غیر مرتبط باشد.
- توضیحات باید بگونه ای باشد که کاربر متوجه شود که در صورت استفاده از
محصول یا خدمت شما چه نفعی نصیبش خواهد شد. پس لازم است که به نفعی که به
کاربر می رسد توجه ویژه داشته باشید.
- دقت داشته باشید که منظور از
توضیحات صفحه این نیست که حتما یک بخش برای توضیحات متنی در نظر بگیرد،
توضیحات صفحه یک هدف است که صفحه شما باید این هدف را پوشش دهد.
پس بهتر است به توضیحات صفحه به این دید نگاه کنید که: صفحه فرود باید به گونه ای باشد که کاربر کاملا متوجه خدمت و محصول شما بشود، حال اگر لازم است که در بخشی جداگانه کمی توضیح بنویسید، موردی ندارد.
5. ارزش پیشنهادی
ارزش پیشنهادی همان چیزی است که محصول یا خدمت ارایه شده را برای کاربر
جذاب و خواستنی می کند. در واقع کاربر از خود می پرسد که در این محصول یا
خدمت چه چیزی برای من وجود دارد؟ چه چیزی قرار است نصیب من شود؟ برای پاسخ
به این سوال، لازم است که ارزش پیشنهادی را در صفحه فرود خود برجسته کنید
تا کاربر خیلی سریع متوجه نفعی که خدمت یا محصول شما برایش خواهد داشت،
بشود. ارزش پیشنهادی الزاما نباید یک المان جدا در صفحه فرود باشد، ارزش
پیشنهادی می تواند در سراسر صفحه فرود شما وجود داشته باشد. به عنوان مثال
وقتی کاربر عنوان صفحه، توضیحات، عکس ها و المان های دیگر را در کنار هم می
بیند متوجه ارزش پیشنهادی شما می شود. اما در صورت لزوم می توانید در یک
بخش جداگانه نیز به توضیح ارزش پیشنهادی خود بپردازید.
در استفاده از ارزش پیشنهادی، موارد زیر را در نظر داشته باشید:
- یکی از روش های مرسوم برای ارایه ارزش پیشنهادی، توضیح آن به صورت یک
لیست است. یعنی ارزش های پیشنهادی را به صورت موردی برای کاربر بیان کنید.
- در نوشتن ارزش پیشنهادی تمرکزتان روی کاربر باشد. به این توجه کنید که
کاربر چه چیزی نصیبش می شود، نه اینکه شما و محصولاتان چه قابلیت ها و
افتخاراتی دارید.
شاید بپرسید منظور از تمرکز روی کاربر در توضیحات چیست؟ به مثال زیر توجه کنید.
فرض کنید که شما یک شرکت هاستینگ هستید و یکی از ویژگی های شما این است که
uptime بالایی دارید.(یعنی احتمال اینکه سایت از دسترس خارج شود بسیار
پایین است). برای توضیح این ارزش پیشنهادی خیلی ها می نویسند که ما uptime
۹۹٫۹۸% داریم. اما این عبارت تماما روی مجموعه شما متمرکز است و نه روی
کاربر، اما می توان آن را به این شکل تصحیح کرد که”سایت شما در ۹۹٫۹۸%
مواقع در دسترس خواهد بود”. تفاوت را حس کردید؟ ساخت سایت
6. ترتیب و چینش درست
وقتی صفحه فرود خود را طراحی می کنید، باید اطمینان حاصل کنید که المان
های مختلف صفحه که پیشتر به تعدادی از آنها اشاره شد، با ترتیب و چنیش
درستی در صفحه قرار گرفته اند. ترتیب قرارگرفتن المان های مختلف صفحه فرود،
به اندازه خود المان ها و محتوای صفحه اهمیت دارد. کاربری که واقعا به
محتوای صفحه علاقه مند باشد، با المان های مختلف صفحه ارتباط برقرار می کند
و به اندازه کافی با صفحه شما تعامل خواهد داشت. اما اگر می خواهیم که این
تعامل مسیر مشخصی داشته باشد و کاربر با ترتیبی منطقی در صفحه حرکت کند و
در نهایت عمل مورد نظر ما را انجام دهد، لازم است که به چنیش و ترتیب المان
ها دقت کنیم.
اما المان ها را با چه ترتیبی قرار دهیم؟
- ابتدا صفحه را با بخش توضیحات شروع کنید.
- در ادامه از مزایای محصول یا خدمت خود بگویید، نشان دهید که کاربر چه نفعی از محصول یا خدمت شما می برد.
- نشان دهید که دیگران از محصول یا خدمت شما راضی هستند. مثلا کسب وکارها
یا افرادی که از محصول یا خدمت شما استفاده کردند را نشان دهید.
- در ادامه از آن ها دعوت کنید که عمل مورد نظر شما را انجام دهند. یعنی دکمه اقدام به عمل یا همان CTA را قرار دهید.
این یک ساختار کلی و استاندارد برای صفحه فرود است، دقت کنید که هر مرحله
می تواند شامل عکس، فیلم یا متن باشد. مثلا بخش توضیحات شامل عنوان صفحه،
زیر عنوان و . . . نیز می شود. البته بسته به نوع صفحه فرودی که دارید،
ممکن است جریان صفحه شما کمی متفاوت باشد، خیلی خوب است اگر بتوانید تشخیص
دهید که از چه المان هایی و در چه ترتیبی استفاده کنید،. تنها به یاد داشته
باشید که در تمامی المان های خود تفکر قانع کنندگی را اعمال کنید، قرار
نیست یک بخش مجزا برای قانع کردن مشتری وجود داشته باشد، این ویژگی باید در
کلیت صفحه فرود شما احساس شود. شرکت طراحی سایت
7. درد مشتری
علم روانشناسی می گوید: انسان ها برای فرار از درد ساخته شده اند. هر
محصول و خدمتی که ایجاد می شود، می تواند یک درد از مشتری رفع کرده و یا
تسکین دهد. اگر بتوانید به شکلی درد مشتری را به او یادآوری کنید، مشتری
ناخودآگاه به چگونگی رفع آن درد فکر می کند. و اگر شما این درد را رفع می
کنید در نتیجه احتمال استفاده آنها از محصول یا خدمت شما بیشتر می شود.
در استفاده از این تکنیک، موارد زیر را در نظر داشته باشید:
- لازم نیست تنها به نفعی که نصیبش می شود اشاره کنید، به کاربر یادآوری
کنید که در صورت استفاده نکردن از این محصول یا خدمت، چه چیزهایی را از دست
خواهد داد.
- اینکه کاربر چیزی را از دست بدهد یک نوع درد محسوب می
شود، پس اگر به کاربر نشان دهیم که چه چیزهایی را از دست می دهد، به مراتب
موثرتر از آن است که به اون نشان دهیم چه چیزهایی را به دست می آورد.
-
اگر استفاده دیگران از محصول یا خدمت را به کاربر نشان می دهید، دقت کنید
که کاربر متوجه رفع درد این افراد در استفاده از محصول یا خدمت بشود.
-
یادتان باشد که وقتی به درد اشاره می کنید، در ادامه به چگونگی رفع این
درد که محصول یا خدمت شماست نیز اشاره کنید. در غیر این صورت تنها کاربر را
نگران و ناراحت کرده اید، زیرا راه حلی برای رفع این درد ارایه نکرده اید.
8. نمونه مشتریان راضی و واقعی
یکی از المان های بسیار تاثیرگذار در یک صفحه فرود، بخش نمایش مشتریان
راضی است. یعنی نشان دهیدکه دیگران از محصول یا خدمت شما راضی هستند. افراد
مایل اند بدانند که آیا تا به حال کسی از محصول یا خدمت شما استفاده کرده
است؟ آیا در استفاده از محصول یا خدمات شما رضایت کافی وجود دارد؟ نمایش
مشتریان راضی و واقعی، تاثیر بسیار زیادی در قانع کردن مشتریان بالقوه
خواهد داشت. یکی از روش های قانع سازی مشتری، استفاده از تکنیک سوشال پروف
است، یعنی نشان دهید که تا چه حد معتبر و تایید شده هستید، و نمایش مشتریان
راضی یکی از تکنیک های موثر سوشال پروف است.طراحی سایت صنعتی
در نمایش مشتریان راضی، موارد زیر را در نظر داشته باشید:
- مشتریانی که نمایش می دهید باید کاملا واقعی باشند. سلبریتی ها و افراد
معروف خوب هستند، اما شما نیازی ندارید که از این افراد استفاده کنید، بهتر
است از افرادی که در گروه مشتریان هدفتان هستند استفاده کنید.
- حتما
از عکس استفاده کنید. عکس بخش مهمی از فرآیند نمایش مشتریان راضی است. عکس و
همینطور فیلم موجب می شوند که کاربر نسبت به واقعی بودن مشتریان راضی
اطمینان بیشتری داشته باشد.
- از جملات کلیشه ای و زرق و برق دار دوری
کنید. مراقب باشید که نمایش مشتریان راضی طوری نباشد که ساختگی به نظر
برسد. به عنوان مثال اگر از فیلم استفاده می کنید، نباید توضیحات مشتریان
راضی مصنوعی باشد و از جملات کلیشه ای در تعریف محصول شما استفاده شود.
9. نمایش راههای ارتباطی
شما یک کسب وکار قانونی هستید؟ پس کاری کنید که مشتری این موضوع را خیلی
خوب متوجه شود. یکی از کارهایی که باید بکنید نمایش راههای ارتباطی مختلف
با شماست. نمایش ایمیل سازمانی، شماره تماس های مختلف، نمایش آدرس حضوری و .
. . از دو جهت ارزشمند است. اول اینکه اعتبار شما را نزد مشتری بالاتر می
برد و دوم اینکه مشتری راه های ارتباطی مختلفی را پیش روی خود می بینید و
احتمال تماس با شما بالاتر می رود.
در نمایش راههای ارتباطی در صفحه فرود، موارد زیر را در نظر داشته باشید:
در درجه اول سعی کنید به کاربر نشان دهید که یک کسب وکار واقعی و قانونی
هستید، برای این کار از آدرس واقعی و همینطور شماره تماس های ثابت استفاده
کنید.
استفاده از چت باکس برای ارتباط بهتر با مشتری می تواند کمک
کننده باشد. البته هنوز یک آیتم خیلی ضروری محسوب نمی شود اما در اینکه
امکان ارتباط بهتر با مشتری را فراهم می کند شکی نیست. دقت داشته باشید که
چت باکس باید متناسب با صفحه فرود شما باشد، یعنی اگر بسته به نوع صفحه
فرود و کسب وکاری که دارید وجود چت باکس کاربردی ندارد، لزومی ندارد که از
آن استفاده کنید.
10. نمایش گارانتی به کاربران
کاربران عاشق گارانتی هستند، فارغ از اینکه گارانتی شما چیست و به چه شکل
عرضه می شود، به کاربران کمک می کند که در خرید خود مصمم شوند و نگرانی
خرید در آنها از بین رفته یا تا حد خیلی زیادی کاهش پیدا کند. طراحی سایت املاک
در استفاده از گارانتی در صفحه فرود، موارد زیر را در نظر داشته باشید:
- گارانتی مدل های مختلفی دارد، بسته به نوع کسب وکارتان گارانتی مناسب را پیدا کنید و در صفحه فرود نمایش دهید.
- علاوه بر گارانتی هایی مانند گارانتی برگشت پول، در برخی مواقع می
توانید گارانتی کیفیت ارایه دهید. مثلا ۱۰۰درصد خالص و بدون وجود . . .، یا
۱۰۰درصد مقاوم در برابر آتش و . . .
- گارانتی خود را نزدیک به دکمه
CTA(اقدام به عمل) قرار دهید. مثلا در جایی که دکمه ثبت نام یا خرید را
قرار داده اید. این موجب می شود که کاربر در آخرین لحظه و پیش از اقدام،
اطمیانش از محصول یا خدمت بیشتر شود.
- اگر گارانتی شما شامل شرایط
خاصی است، لازم نیست که در این صفحه به شرایط استفاده از گارانتی اشاره
کنید، البته منظور این نیست که کاربر را فریب دهید، اما لزومی نیست که فضای
صفحه را با شرایط گارانتی خود پر کنید، می توانید دکمه یا لینک کوچکی برای
شرایط گارانتی ارایه دهید.
11. دکمه اقدام به عمل یا Call to Action
آخرین المان و البته مهمترین المانی که در یک صفحه فرود استاندارد باید
وجود داشته باشد، دکمه CTA است. دکمه CTA همان دکمه ای است که کاربر با
کلیک روی آن اقدام مورد نظر ما را انجام می دهد. مثلا دکمه ثبت نام، دکه
خرید، دکمه دانلود و . . . همگی نمونه هایی از دکمه های CTA هستند.
در استفاده از دکمه CTA به موارد زیر دقت داشته باشید
- دکمه CTA باید به اندازه کافی بزرگ باشد، به اندازه ای که جلب توجه کند.
- به متن دکمه توجه کنید، متنی مانند “عضویت” خیلی جالب نیست. بهتر است که
متن جمله حالت امری داشته باشد. مثلا “ثبت نام کنید” و . . .
- دکمه
CTA باید کاملا شبیه یک دکمه باشد، یعنی کاربر با نگاه به آن متوجه شود که
این یک دکمه است و برای کیک شدن طراحی شده است. برخی در طراحی دکمه بیش از
حد خلاقیت به خرج می دهند به طوری که کاربر اصلا متوجه نمی شود که این یک
دکمه است، زیرا از تصورات معمول کاربر در مورد یک دکمه فاصله گرفته است.
- دکمه CTA باید تضاد رنگی قابل قبولی با زمینه خود داشته باشد. صفحه فرود
شما باید رنگ بندی مشخصی داشته باشد و در این میان رنگ دکمه نیز باید
کاملا متضاد باشد تا جلب توجه کند.
کاربران چطور وارد صفحه فرود می شوند؟
ممکن است از طریق گوگل، از طریق شبکه های اجتماعی و یا یک کمپین ایمیلی به
این صفحه هدایت شده باشند. اما یکی از روش های مرسوم هدایت کاربران به
صفحه فرود، تبلیغات بنری در وب سایت ها است. در این روش شما یک بنر
تبلیغاتی به کاربران هدف نمایش می دهید و تلاش می کنید که کاربران روی این
بنر کلیک کنند و به صفحه فرودی که ساخته اید هدایت شوند. ارتباط صفحه فرود و
بنر تبلیغاتی از این جهت مهم است که کاربر پس از ورود به صفحه فرود کاملا
متوجه شود که این صفحه مربوط به همان بنر است.
برای اینکه این مورد محقق شود به موارد زیر دقت کنید:
- دیزاین صفحه فرود و بنر باید بهم نزدیک باشند. به عنوان مثال رنگ بندی
نزدیک به هم داشته باشند. نمی توان بنر را با تم قرمز ساخت ولی وقتی وارد
صفحه فرود می شویم هیچ اثری از رنگ قرمز نبینیم.
- میان محتوای بنر و
محتوای صفحه فرود باید هماهنگی محسوسی وجود داشته باشد. به عنوان مثال اگر
در بنر خود می نویسید ” آموزش رایگان عکاسی” ، وقتی کاربر با کلیک روی این
بنر وارد صفحه فرود می شود باید در آنجا این عنوان را بدون تغییر یا با
تغییرات کمی مشاهده کند.
- به هرچه که در بنر تبلیغاتی گفته اید، عمل
کنید. اگر در بنر خود وعده دانلود رایگان یک آموزش یا یک کد تخفیف را داده
اید، حتما باید در صفحه فرود به قول خود عمل کنید. در غیر این صورت کاربر
احساس می کند که فریب خورده است و این برای اعتبار شما بسیار مضر است. طراحی سایت پزشکی
نتیجه گیری :
کاربران به محض ورود به صفحه فرود، در همان چند ثانیه اول تصمیم می گیرند
که در آن صفحه بمانند یا صفحه را ترک کنند. پس اگر اصول طراحی صفحه فرود را
ندانید، به احتمال خیلی زیاد کاربرانی که وارد صفحه می شوند را از دست می
دهید و هزینه هایی که برای هدایت آنها به این صفحه کرده بودید را هدر می
دهید. برای طراحی این صفحه وقت بیشتری بگذارید و سولاتی زیادی را از خود
بپرسید.