صنعت / تکنولوژی و آینده دنیای حفاظت تصویری / دوربین های مداربسته

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

صنعت / تکنولوژی و آینده دنیای حفاظت تصویری / دوربین های مداربسته

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

اصول استفاده از رنگها در طراحی سایت حرفه ای


 

اصول استفاده از رنگها در طراحی سایت با تحلیلی بر کتب روانشناسی رنگهای پنتون، رنگها برای زندگی بهتر اثر مری لامبرت، هارمونی رنگها اثر تینا ساتن و کتاب مدریریت رنگ برای طراحان دیجیتال از انتشارات For.Dummies نگاشته شده است.

اصول استفاده از رنگها در طراحی سایت   با طراحی دیجیتال و یا حتی طراحی کلاسیک تفاوت چندانی ندارد. اصولا برای انتخاب رنگ در طراحی سه کتاب مرجع Color the Dreams و The Psychology و Word and Image هر سه نوشته Carl Jung روانشناس سوئدی مورد استناد قرار میگیرد. یونگ یکی از روانشناسانی بود که برای اولین بار از رنگ برای پی بردن به عواطف و احساسات و رنج های آدمی استفاده کرد.

نکته ای که استفاده از رنگها در طراحی سایت را با طراحی روی کاغذ متمایز میکند. تفاوت رنگ و نور است. در طراحی دیجیتال و طراحی وب ما از سه نور قرمز، سبز، زرد برای ایجاد تصاویر استفاده می کنیم. هرکدام از این سه نورها 255 شیب رنگی در اختیار ما قرار میدهد که عملا بیش از شانزده میلیون رنگ مختلف برای طراحی در اختیار ما قرار می گیرد.

برخی از شیب رنگ ها برای چشم انسان قابل تمایز نیست.

اصول استفاده از رنگها در طراحی سایت

برای طراحی سایت میتوان از رنگهای مکمل، رنگهای مشابه و... استفاده کرد. همانطور که گفتیم رنگ با نور متفاوت است. هنگامیکه صحبت از رنگ های مکمل، مشابه و مانند آن میشود منظور ما ارتباط رنگ ها در دایره رنگ است. دایره رنگ دایره ای است که ابتدا با سه رنگ اصلی آبی، زرد، قرمز در سه قسمت مساوی پر میشود. سپس با ترکیب این سه رنگ حاشیه بین رنگ ها را پر می کنند. ترکیب دو رنگ کنارهم در دایره رنگ و ایجاد رنگ جدید میتواند تا بینهایت ادامه یابد.

 

برای انتخاب رنگ مناسب در قسمت های مختلف سایت، ابزارهای انتخاب رنگ آنلاین را نیز میتوان استفاده کرد. از میان ابزار های آنلاین موجود ابزار Color Wheel از مجموعه ابزارهای شرکت ادوبی خالق فتوشاپ یکی از بهترین ها است. این ابزار در آدرس https://color.adobe.com/create/color-wheel بصورت یک ابزار آنلاین رایگان در دسترس است. با کمک این ابزار میتوان برای قسمت های مختلف سایت انتخاب رنگ را انجام داد.

 

اصولا با هر روشی که بخواهید رنگ های سایت را انتخاب کنید. باید ابتدا یک رنگ یا تم اصلی برای سایت خود در نظر بگیرید. رنگ های مانند آبی برای سایت های آموزشی و دولتی، رنگ های سبز برای سایت های مرتبط با طبیعت و کودکان، رنگ بنفش برای سایت های خدماتی و رنگ صورتی برای سایت های فروش محصولات آرایشی زنانه بصورت پیش فرض توسط اغلب افراد رعایت میشوند.

هنگامیکه مشتری به شما مراجعه میکند و از قبل رنگ سازمانی خود را انتخاب کرده است. شما دیگر نمیتوانید براساس الگوی فوق رنگ ها را انتخاب کنید. اگر رنگ سازمانی شرکتی با رنگ های از پیش تعیین شده تفاوت داشت شما باید با کمک رنگ های مشابه و مکمل ترکیب رنگ سایت را به سمتی ببرید که حس خوبی به مشتری القاء کند.

مثال: شرکتی در حوزه انرژی با فیلد کاری استخراج گاز طبیعی و فراوری و فروش آن به شما مراجعه میکند و رنگ سازمانی خود را زرد اعلام میکند. این شرکت از قبل کارت ویزیت و سایر ملزومات اداری را براساس این رنگ سازمانی خریداری کرده است و امکان تغییر رنگ سازمانی خود را ندارد. در این حالت شما میتوانید با استفاده از رنگ هایی مانند آبی و مشکی بعنوان رنگ مکمل و از رنگ نارنجی بعنوان رنگ مشابه زرد در طراحی استفاده کنید. ترکیب این چهار رنگ میتواند سایتی زیبا ایجاد کند.

 

 

 

نکته : برای طراحی بخش اصلی محتوا که غالب آن متن است از پس زمینه سفید و رنگ مشکی برای فونت استفاده کنید. برخی از سایت های ایرانی از رنگ طوسی برای فونت بهره می گیرند. اینکار از نظر گرافیکی غلط است. رنگ طوسی بعنوان رنگ نوشته از نظر روانشناسی به معنی بی اهمیت بودن و مرده بودن موضوع است. قطعا ما نمیخواهیم چنین حسی را به مشتریانمان القاء کنیم.

نکته : رنگ طوسی بعنوان رنگ خنثی در گرافیک وب بسیار کاربرد دارد. ولی استفاد از آن بعنوان رنگ نوشته غالب سایت میتواند خواننده را خسته کند. 

برای اطمینان از صحت این حرف کافیست در گوگل عبارت graphic tutorial را جستجو کرده و ده سایت اول را در مرورگر خود باز کنید. تمام سایت های مطرح از رنگ فونت سیاه خالص در پس زمینه سفید خالص بهره میبرند.

در سایت  رایان شما رنگ سازمانی سبز را در هدر مشاهده می کنید. لوگو سایت با رنگی کمی تیره تر همراه با رنگ سفید بعنوان رنگ خنثی طراحی شده است. رنگ فونت نوشته ها در متن مقالات مشکی و رنگ تیتر ها با رنگ سازمانی همرنگ انتخاب شده اند. لینک ها و رنگ هاور آنها از رنگ های مشابه رنگ سازمانی میباشد. در پایین مقالات از رنگ مکمل برای دکمه بخش نظرات استفاده شده است. رنگ مکمل توجه کاربر را به این بخش جلب کند.

بیشتر بخوانید: قیمت طراحی سایت   طراحی پورتال سازمانی

  

اهمیت و نقش رنگ در طراحی سایت چیست؟

زمانی که نوبت به طراحی سایت شما می‌رسد، انتخاب پالت رنگی مناسب یکی از مهمترین تصمیمات طراحی وب است که باید به آن توجه کرد. رنگ، شناخت برند را ۸۰٪ افزایش می‌دهد. به این معنی که انتخاب پالت رنگی در طراحی وب نه تنها برای مخاطبان خود جذاب است بلکه باعث به یاد ماندن آن در ذهن مخاطب می‌شود.

انتخاب پالت رنگی مناسب چیزی بیش از داشتن یک سایت زیبا است. رنگ تأثیر زیادی در درک ما دارد و آن را به ابزاری قدرتمند در افزایش بهره‌وری سایت می‌کند. همچنین رنگ با تاثیر گذاری بر طراحی سایت روی درک کلی شما از یک برند تاثیر می‌گذارد. اگر وب‌سایت دارای هارمونی رنگ مناسبی نباشد، به‌راحتی احساس خواهید کرد نام تجاری آن برند غیرقابل اعتماد و غیرحرفه‌ای است. و در صورتی که آن وب‌سایت خدمات یا فروشی برای ارائه داشته باشد، در انجام آن احساس ناامنی می‌کنید و به احتمال زیاد خرید را متوقف خواهید کرد.

 

برای استفاده از رنگ ها در سایت باید از چه اصولی پیروی کنیم؟

سفید:

در نرم افزار فتوشاپ رنگ سفید خالص و سیاه خالص رنگ تشخیص داده نمی شوند. بلکه نور و سایه شناخته میشوند. اگر شما سعی کنید با لایه های تنظیمی این دو رنگ را تغییر دهید. نتیجه ای حاصل نخواهید کرد. در طبیعت سفید و سیاه رنگ محسوب میشوند.

کاربرد رنگ سفید در طراحی سایت: رنگ سفید بعنوان فونت روی پس زمنیه های تیره خوانایی بسیار بالایی دارد. امروزه با توجه به تمایل کاربران به استفاده از پس زمینه تیره (نرم افزار هایی مانند فتوشاپ، 3D max و... در نسخه های 2017 خود از رنگ زمینه طوسی و یا مشکی بهره گرفته اند) رنگ فونت سفید برای فونت بسیار پر کاربرد شده است.

فراموش نکنید که رنگ فونت سفید روی پس زمینه سیاه مطلق چشم را خسته میکند.

گرافیک سفید رنگ چه تاثیری در مخاطب میگذارد: آرامش و امنیت و سلامت و ملایمت

نکته : در طراحی سایت رنگ سفید خالص اغلب برای پس زمینه محتوا متنی سایت استفاده میشود.

سیاه :

بهترین رنگ برای نوشته های غالب سایت در مقالات و متن های طولانی است. بهترین نتیجه رنگ سیاه در پس زمنیه سفید خالص می باشد.

نکته : رنگ سیاه و سفید در طراحی های گورخری و لانه زنبوری و زیگزاگی افراد استیگمات را آزار میدهند.

قرمز:

رنگ زمینه دکمه های CTA میتواند شیب رنگی از قرمز باشد تا کاربران را برای کلیک کردن روی دکمه ترغیب کند.

رنگ قرمز رنگ مکمل مناسبی برای نوار های حاشیه ای نیست. یعنی اگر دیزاین شما آبی یا سبز است از رنگ قرمز برای خط دور یا همان Border استفاده نکنید. اینکار بیننده را عصبی می کند.

رنگ قرمز میتواند بیننده را به یاد مواردی زیر بیاندازد: بستنی یخی، عشق، غذا، لذت، حرارت

شیب رنگ قرمز و میزان ترکیب آن با رنگهای مشابه مانند نارنجی میتواند حس های مختلفی در بیننده ایجاد کند.

مثال: شرکت شانل از رنگ قرمز جگری برای تشویق بیننده به خرید رژلب استفاده می کند. این رنگ در این تبلیغ حس قدرت انتخاب را در مخاطب تداعی خواهد کرد.

رنگ جگری تیره در جای دیگر ممکن است حس کاملا متفاوتی ایجاد کند. مثال در یک سایت عرضه محصولات گوشتی ممکن است باعث شود حس کهنگی را تداعی نماید.

آبی:

آبی و سرمه ای رنگ پس زمنیه هدر سایت های دولتی و آموزشی میباشد. میتوانید برای یک سایت رسمی از این رنگ بعنوان رنگ اصلی سایت استفاده کنید. رنگ آبی تیره با رنگ سفید ترکیب زیبایی را ایجاد می کند.

رنگ آبی میتواند حس های مختلفی را در بیننده تداعی کند مانند : حس سرما، وفاداری، ضمانت

سبز:

رنگ سبز در بنگاه های تجاری به معنای درستی و صداقت در انجام کار است.این رنگ بیشتر در سایت های مربوط به طبیعت و کودکان به کار گرفته شده است. با این حال رنگ سبز رنگ سازمانی شرکت ها و سازمان های مختلفی با حوزه های فعالیت متفاوت در سرتاسر دنیا میباشد.

رنگ سبز در کنار رنگ هایی مانند سفید، مشکی و آبی ترکیب زیبایی ایجاد می کند. برای رنگ مکمک سبز میتوان از قرمز و یا نارنجی استفاده کرد.

زرد :

رنگ زرد کمترین تباین را در پس زمینه سفید دارد. اگر رنگ پس زمینه سایت شما سفید است در داخل مقالات خود از رنگ زرد استفاده نکنید. رنگ زرد بیشترین تاثیر را روی پس زمینه سیاه مطلق از خود ایجاد میکند. رنگ زرد که روی سیاه مطلق قرار داشته باشد. بشدت توجه را جلب می کند.
 بیشتر بدانید:
طراحی سایت پزشکی   ساخت وب سایت

 

از کدام رنگ ها میتوان در وب استفاده کرد

در بسیاری از سایت های فارسی به 216 رنگی که در وب میتوان استفاده کرد اشاره شده است. این سایت ها از منابعی مانند https://websafecolors.info/color-chart و http://www.color-hex.com/216-web-safe-colors/ این اطلاعات را انتشار میدهند. این اطلاعات برای دوره زمانه ما غلط است. امروزه مانیتورهای بسیار ارزان قیمت هم میتوانند دامنه بسیار وسیعتری از 216 رنگ را پوشش دهند. بنابراین هیچ نیازی به محدود کردن خود ندارید.

سایت https://websafecolors.info/learn توضیح داده است که رنگ های معرفی شده بعنوان 216 رنگ استاندارد وب امروز دیگر فاقد اعتبار هستند.

اصول ترکیب رنگ برای طراحی سایت

حال که با روانشناسی رنگ در طراحی سایت آشنا شدیم. به معرفی چهار پالت رنگی متداول در طراحی سایت می‌پردازیم. پالت‌های رنگی، طرح‌هایی هستند که می‌توان از آن‌ها برای طراحی کمک گرفت. در واقع این پالت‌ها از دایره رنگ و کنتراست‌های هفتگانه‌ آن بدست می‌آید. دایره رنگ یکی از ابزارهای پایه طراحی است که در آن رنگ‌ها براساس فرکانس دورتا دور آن چیده شده‌اند و هر دو رنگ مقابل هم، مکمل هم خوانده می‌شوند. در تصویر زیر دایره رنگ را مشاهده می‌کنید.

۱- تک‌رنگ یا رنگ پایه

یک طرح رنگی تک‌رنگ فقط بر اساس یک رنگ پایه بنا شده است و سایه‌ها و رنگ‌های مختلفی با همان رنگ را شامل می‌شود.

۲-رنگ‌های مکمل و آنالوگ

یک طرح رنگی مکمل، پالتی است که از دو رنگ مقابل هم در دایره رنگ استفاده می‌کند که باعث ایجاد یکنواختی در کل سایت می‌شود اما بدون اینکه خیلی یکنواخت به نظر برسد. از این پالت در سایت‌هایی مانند ادارات، مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها، سایت‌های علمی و اخبار استفاده می‌شود.

۳- رنگ‌های شاد و پویا

این رنگ‌ها می‌تواند از سایه‌های مختلفی از طیف رنگ موردنظر استفاده کند. این رنگ‌ها، رنگ‌هایی هستند که انرژی را به کاربر منتقل می‌کنند و برای تبلیغات و جلب توجه بهترین گزینه‌اند.

۴- رنگ‌های تاریک و روشن

زمانی‌که شما سایتی برای محتواهای آموزشی و امنیتی طراحی می‌کنید بهتر است از رنگ‌‌های تیره‌تر در قسمت‌های جزئی در سایت استفاده کنید. با توجه به کسب‌وکارتان رنگ مناسب سایت خود را انتخاب کنید تا در نگاه کاربرانتان متفاوت به‌نظر بیایید.

رنگ و نحوه ایجاد یک پالت رنگی برای وب‌سایت بسیار ساده و گسترده است. در حقیقت، وقتی صحبت از طراحی رنگ می‌شود مهم‌ترین کار این است که تعادل مناسب را پیدا کنید که برای سایت مناسب باشد. هرچه دانش شما در این زمینه بیشتر باشد طراحی و رنگ‌بندی بهتری در سایت‌تان خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: شرکت طراحی وب سایت    طراحی سایت فروشگاهی

۳۰۱ ریدایرکت (۳۰۱ redirect) چیست؟

زمانی که بخواهید سایت خود را بهینه کنید لازم است با اصطلاحات رایج سئو آشنا باشید. در صورتی که اطلاعات کافی در این زمینه نداشته باشید قدمی برای بهینه سازی سایت خود نمی‌توانید بردارید.

این یک لیست از اصطلاحات رایج سئو است که هر بازاریاب آنلاین باید برای بهینه سازی سایت خود یا مشتریان از آن اطلاعات داشته باشد تا درک بهتری از قوانین سئو داشته باشد.

 

۳۰۱ ریدایرکت (۳۰۱ redirect)

این اصطلاح به این معنی است آدرس صفحه‌ای را به صورت دائم به صفحه دیگری انتقال دهید. دلایل این کار می‌تواند برای هر کسب و کاری متفاوت باشد. اما موضوعی که مهم می‌شود این است که این تغییر برای صفحه قدیمی انجام شود تا اگر کاربر به این صفحه مراجعه کرد به صورت اتوماتیک به صفحه جدید انتقال داده شود.

زمانی که کرولرها به چنین صفحه‌هایی می‌رسند به دنبال آدرس صفحه‌های ریدایرکت شده می‌گردند. با این کار اعتبار صفحه اول برای صفحه مقصد در نظر گرفته می‌شود و ترافیک قبلی از بین نمی‌رود و رتبه این صفحه در گوگل حفظ می‌شود.

 

ALT Text / Tag یا Attribute

این یک توضیح مختصر از عکس‌های موجود در صفحه شماست. شما با این نوشته موضوع عکس خود را برای گوگل مشخص می‌کنید تا درک بهتری از عکس شما در صفحه سایت داشته باشد.

در واقع Alt Text یکی از صفت‌های تگ image است که در کدنویسی html مورد استفاده قرار می‌گیرد. موتورهای جستجو به سراغ alt نوشته شده بر روی تصاویر می‌روند و عکس را بر اساس موضوع ایندکس می‌کنند. البته نوشته شده به عنوان alt باید مختصر و مفید باشد و همچنین بهتر است شامل کلمه کلیدی اصلی شما باشد. این کار را حداقل برای یکی از عکس‌های خود انجام دهید و سعی کنید برای توضیح عکس، کلمات مرتبط با آن را بنویسید.

 

انکر تکست (Anchor Text)

انکر تکست یکی دیگر از اصطلاحات رایج سئو است. لینک دهی برای صفحات ما در سایت یکی از مراحل بهینه سازی سئو است. برای لینک دهی شما قسمتی از متن که با مطلب مقصد لینک مرتبط باشد را انتخاب می‌کنید. به کلمه یا کلماتی که برای لینک مورد نظر انتخاب می‌کنید، انکر تکست می‌گویند.

معمولا زمانی که این کار را انجام می‌دهید، این کلمات به رنگ آبی تبدیل می‌شوند و کاربر با نگه داشتن ماوس بر روی آن، شکل دست را در صفحه نمایش خود می‌بیند که مشخصه وجود یک لینک است. با کلیک کردن بر روی آن وارد صفحه مقصد می‌شود.

انکر تکست‌ها در کدهای html با تگ a href  مشخص می‌شوند که مقابل کد href آدرس صفحه لینک نوشته می‌شود.

 

وبلاگ

وبلاگ‌ها بخشی از سایت شما هستند که می‌خواهید مقالاتی مرتبط با حرفه خود و به صورت مرتب را در این قسمت از سایت خود منتشر کنید. هر پست وبلاگ در سایت شما یک صفحه مجزا است که توسط موتورهای جستجو دیده می‌شود. با قسمت وبلاگ، محتوای سایت شما تکمیل‌تر می‌شود.

اگر کاربران با جستجو عناوین خود به سایت شما برسند، گوگل این موضوع را یک امتیاز ویژه در نظر می‌گیرد. فراموش نکنید که تولید محتوا می‌تواند پادشاه سایت شما باشد. با این پادشاه ترافیک سایت شما بیشتر و باعث فروش و بازدید می‌شود.

 

تگ canonical url

این تگ شباهت زیادی به کارکرد ۳۰۱ ریدایرکت است. در مواقعی که دو صفحه شبیه به هم از لحاظ اطلاعات داشته باشید، احتمالا یکی از آن صفحات به صورت مطلب داپلیکیت قرار گرفته است. برای این که هر دو صفحه در گوگل ایندکس نشود، به کمک تگ canonical url این دو صفحه، یک صفحه در نظر گرفته می‌شود.

این تگ به شما کمک می‌کند تا از ایجاد صفحات یک شکل با مطالب یکسان در فضای وب جلوگیری کنید. وجود صفحات یکسان و ایندکس شدن همه آن‌ها در موتورهای جستجو می‌تواند تاثیر منفی بر روی سئو سایت شما بگذارد.

فرم تبدیل (Conversion Form)

فرم‌های تبدیل فرم‌هایی هستند که به کمک آن‌ها می‌توانید اطلاعاتی از بازدیدکنندگان سایت خود را به دست آورید. صفحات فرود یا landing page می‌توانند دارای این فرم‌ها باشند که سوالاتی را از بازدیدکننده بپرسند و اطلاعاتی از آن‌ها کسب کنند. این اطلاعات مانند ایمیل مخاطبان، در اختیارتان قرار می‌گیرد تا در صورت لزوم بتوانید برای نظرسنجی یا جشنواره‌ها به آن‌ها اطلاع رسانی کنید.

 

وب دایرکتوری (Web Directory)

وب دایرکتوری‌ها راهنمای موتورهای جستجو هستند. در فضای وب، سایت‌های معتبری وجود دارند که سایت‌های دیگر را در موضوعات مختلف دسته بندی می‌کنند. این وب‌سایت‌ها به صورت مرجع هستند توسط اشخاص ایجاد می‌شوند و به صورت دستی یا توسط ربات‌ها می‌توانند موضوعات سایت‌ها را دسته بندی کنند. دسته بندی با روش دستی قاعدتا دقیق‌تر از روش اتوماتیک است.

برای بهبود سئو وب سایت خود لازم است یک سایت مرجع را به عنوان وب دایرکتوری انتخاب کنیم. برای انتخاب این سایت لازم است به نکاتی توجه کنیم. سایت موردنظر باید جنبه بصری بالایی داشته باشد؛ یک سایت با ظاهر زیبا می‌تواند مخاطبان را جذب محتوای سایت کند.

به دنبال سایتی بگردید که در نتایج گوگل ثبت شده باشد. اگر با جستجوی موضوع مورد نظرتان، صفحه‌ای از این سایت مرجع در نتایج نباشد، ممکن است آن سایت اسپم شده باشد که در این صورت لازم است از این انتخاب صرف نظر کنید.

 

دامنه سایت (Domain)

نام اصلی وب سایت (به عنوان مثالwww.yoursite.com ) را دامنه می‌گویند. هر وب‌سایتی دارای یک آدرس IP است. این آدرس‌ها از تعدادی اعداد تشکیل شده‌اند که با نقطه از هم جدا می‌شوند.  آدرس‌های IP شامل ۴ دسته اعداد هستند. حفظ کردن این اعداد برای هر سایت مشکل ایجاد می‌کند. به همین منظور برای آسان کردن این رویه از نام دامنه برای این موضوع استفاده شد تا لازم نباشد اعدادهای آدرس IP هر سایت را به خاطر بسپارید.

به عنوان یک پیشنهاد خوب است که مالکیت دامنه خود را برای چندین سال تمدید کنید. موتورهای جستجو از وب سایت‌هایی که دارای ثبت نام طولانی‌تر هستند ، حمایت می کنند زیرا نشان از تعهد دارد.

 

Above the fold

اصطلاح Above the fold در روزنامه هم به کار برده می‎شد. در واقع به اولین صفحه روزنامه که جلوی دید خوانندگان یا رهگذران از جلوی دکه روزنامه فروشی بود، گفته می‌شد. برای طراحی این صفحه زمان و حساسیت بیشتری به کار می‌بردند تا خواننده رابه خواندن کامل مطلب ترغیب کنند.

قسمتی از وب‌سایت است که کاربر به محض ورود به سایت شما و بدون این که نیاز به اسکرول باشد شاهد اطلاعات آن قسمت می‌شود. بهتر است برای این قسمت از سایت که جلوی دید کاربر است اطلاعات ویژه‌ای قرار دهید. متن و تصویر با کیفیت و جذاب برای این قسمت از صفحه وب‌سایت شما پیشنهاد می‌شود.

این صفحه برای ربات‌های گوگل اهمیت ویژه‌ای دارد. توصیه می‌کنیم در این قسمت حتما از تگ H1 حتما استفاده کنید.

 

عنوان‌ها (Headings)

تگ‌های H1 تا H6 یکی از مهم‌ترین تگ‌های استفاده شده در وب‌سایت هستند که عناوین شما را مشخص می‌کنند. این عناوین از متن عادی به ترتیب می‌تواند برجسته‌تر و پر رنگ‌تر نوشته شوند. موتورهای جستجو اهمیت ویژه‌ای به این تگ‌ها می‌دهند.

 

HTML

کدهای html یک زبان نشانه گذاری برای ایجاد صفحات وب و اپلیکیشن است. البته زبان‌های برنامه نویسی دیگری نیز برای ایجاد صفحات وب وجود دارند، اما همه آن‌ها به نوعی به این زبان وابسته هستند. به همین دلیل این زبان را عنصر کلیدی در طراحی صفحات وب می‌دانند.

 

Java script

یک زبان برنامه نویسی تحت وب است که به صورت اسکریپت نویسی نوشته می‌شود. جاوا اسکریپت امکانات و قابلیت‌های متنوعی دارد و با کدهای html در  ارتباط است. با کدهای جاوا اسکریپت می‌توانید انیمیشن‌های مختلفی را در سایت خلق کنید.

 

Inbound Link

پیوندی از یک سایت به سایت دیگر. پیوندی از سایت دیگر سئو شما را بهبود می بخشد، به خصوص اگر این سایت دارای PageRank بالایی هم باشد.

 

لینک داخلی (Internal Link)

پیوندی از یک صفحه به صفحه دیگر در همان وب سایت. می‌توانید در صفحه اصلی وب سایت به صفحات محصولات لینک ایجاد کنید.

 

صفحات ایندکس شده (Indexed Pages)

صفحات وب سایت شما که توسط موتورهای جستجو ذخیره می شوند. برای ایندکس شدن صفحات وب سایت شما دو مرحله باید طی شود. اول این که ربات گوگل بتواند صفحات جدیدی که به سایت اضافه کرده‌اید را پیدا کند و همچنین تشخیص دهد که این اطلاعات برای مخاطبان مفید است.

 

کلمه کلیدی (Keyword)

این کلمات توسط کاربران در موتورهای جستجو مانند گوگل سرچ می‌شوند. هر صفحه در وب سایت شما باید توسط کلمه کلیدی خاصی بهینه شود.

 

لینک بیلدینگ (link building)

ایجاد لینک‌های ورودی بیشتر به وب سایت خود برای بهبود رتبه‌بندی موتورهای جستجو را لینک بیلدینگ می‌گویند.

 

کلمات کلیدی طولانی (Long Tail Keyword)

رقابت در کلمات کلیدی بلندتر آسان‌تر می‌شود. استفاده از این کلمات کلیدی برای مشاغل کوچک راهکار خوبی برای بهبود رتبه سایت در گوگل است.

 

فراداده (Metadata)

داده‌هایی هستند که به موتورهای جستجو اطلاعاتی درباره وب سایت شما ارائه می‌دهند. در واقع این داده‌ها موضوع فعالیت شما را به گوگل توضیح می‌دهند.

 

توضیحات متا (Meta Description)

یک توضیح ۱۶۰ کاراکتری یا کمتر که خلاصه‌ای از موضوع صفحه مورد نظر وب‌سایت شماست. این توضیح مختصر در صفحات نتایج جستجو در زیر عنوان صفحه نشان داده می‌شود.

 

Meta Keywords

مانند برچسب‌هایی از کلمات کلیدی بودند که در حال حاضر دیگر استفاده‌ای در موتورهای جستجو ندارند.

 

mozRank

رتبه بندی لگاریتمی ارائه شده توسط SEOmoz. تعداد و کیفیت پیوندهای ورودی که به یک وب سایت یا صفحه خاص در آن وب سایت اشاره دارد. ۱۰.۰ بهترین صفحه مرتبط با اینترنت است و ۰ هیچ پیوندی برای ورود به وی‌سایت ندارد.

 

Nofollow

لینک سازی در سئو تاثیر به سزایی در بالا بردن رتبه سایت در نتایج گوگل دارد. لینک‌سازی به ۲ صورت فالو و نوفالو انجام می‌شود. لینک نوفالو به صورت بک کد در صفحه مورد نظر شما نوشته می‌شود که به موتورهای جستجو خبر می‌دهد به سراغ لینک مورد نظر نروند و این صفحه را در پیج رنک سایت شما محاسبه نکند.

 

عنوان صفحه (Page Title)

نامی که برای صفحه خود و مرتبط با موضوع آن انتخاب می‌کنید در بالای پنجره نمایشگر شما نمایش داده می‌شود. این عنوان باید دارای کلمه کلیدی مربوط به محتوای صفحه مورد نظر شما باشد.

PageRank

به معنی رتبه صفحه است که این رتبه از جانب گوگل به صفحه شما در وب‌سایت اختصاص داده می‌شود.

 

پرداخت هزینه برای هر کلیک (PPC)

PPC مخفف Pay Per Click است. یکی از روش‌های بازاریابی آنلاین است. در این روش بازاریابان از وب‌سایت‌های پربازدید برای تبلیغات محتویات سایت خود استفاده می‌کنند. زمانی هزینه به ازای هر کلیک حساب می‌شود که کاربری بر روی تبلیغات شما کلیک کند. مانند تبلیغات در گوگل

 

RSS Feed

ابزاری برای انتقال دیتا بین وب‌سایت‌های مختلف است. این دیتا قابل درک برای کاربران است و می‌تواند اخبار سایت‌های مورد نظر شما باشد.

 

SERP

به صفحه نتایج موتورهای جستجو هنگام جستجوی یک عبارت گفته می‌شود.

 

نقشه سایت (Sitemap)

موتورهای جستجو توسط نقشه سایت، سایت شما را مشاهده و ارزش‌گذاری می‌کنند. سایت مپ یک لیستی از مهم‌ترین عناوین و مطالب سایت شما را در خود نگهداری می‌کند تا سایت توسط خزنده‌های موتورهای جستجو راحت‌تر ایندکس شود.

 

رسانه‌های اجتماعی (Social Media)

برنامه‌هایی مانند لینکدین، یوتیوب، توئیتر، گوگل پلاس و فیس بوک رسانه‌های آنلاین هستند که توسط افراد ایجاد می‌شوند. بهتر است از این رسانه‌های اجتماعی به سایت خود لینک دهی انجام دهید.

 

یکی دیگر از اصطلاحات رایج سئو ، Traffic Rank

رتبه‌بندی میزان ترافیک سایت شما نسبت به سایر سایت‌های اینترنتی است. می‌توانید رتبه ترافیک خود را بر روی سایت الکسا بررسی کنید.

 

آدرس سایت (URL)

آدرس وب سایت. زمانی که وارد سایتی شوید، نام آن سایت در قسمت نوار آدرس مرورگر شما نمایش داده می‌شود.

منابع دیجیتال مارکتینگ و سئو:

http://tejarat-farda.vistablog.ir/

http://webinja.vistablog.ir/

http://webkaran.vistablog.ir/

http://webpardaz.vistablog.ir/

http://webbaran.irancnblog.com/

http://online-tejarat.irancnblog.com/

http://web360.irancnblog.com/

http://webkaran-seo.atizo.se/

http://webbaran.atizo.se/

http://seoweb5.atizo.se/


تبلیغات / دوربین مدار بسته


امروزه استفاده از دوربین مدار بسته رواجی گسترده یافته است. با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی و سبک زندگی، نیاز به نظارت بر امنیت افراد، اموال آن‌ها و ساختمان‌ها، بیش از پیش احساس می‌شود. برای بهینه‌سازی مخارج و استفاده از منابع و نیروی کار، سیستم‌های نظارت تصویری به وجود آمده‌اند. در چند دهه‌ی گذشته با پیشرفت قابلیت‌های این سیستم‌ها و دوربین های مدار بسته، استفاده از آن‌ها بسیار رواج یافته، به طوری که مهم‌ترین و پایه‌ای ترین قسمت نظارتی در ساختمان‌ها و اماکن عمومی محسوب می‌شوند. در این مقاله قصد داریم با بررسی کاربرد های سیستم نظارتی تصویری و با نگاهی به تاریخچه و آمار و ارقام مربوط به آن‌ها، به بررسی کلیاتی مربوط به دوربین‌های امنیتی و پیشرفت‌های قابل توجه آن بپردازیم.

فروش دوربین مداربسته هایک ویژن

دوربین مدار بسته

کاربردهای دوربین مدار بسته

سیستم‌های نظارت تصویری با استفاده از دوربین مداربسته و مانیتور کردن تصاویر، به منظور بهبود امنیت محیط به وجود می‌آیند. در این سیستم‌ها تصاویر توسط دوربین‌هایی ضبط شده و پس از انتقال به دستگاه ضبط‌کننده، نگهداری می‌شوند و در یک اتاق مانیتورینگ تصاویر توسط کادر امنیتی مربوطه، بررسی می‌شوند. غالبا هدف از به کار گیری دوربین مدار بسته، نظارت و کنترل امنیتی بوده و در اماکن حساس استفاده می‌شود. این اماکن شامل بانک‌ها، فروشگاه‌ها، ادارات، بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های حمل و نقل، مدارس و مراکز آموزشی، مجتمع‌های تجاری و تفریحی و همچنین دوربین های شهری و کنترل ترافیک می‌شوند. دوربین‌ها داخل وسایل نقلیه مانند اتوبوس و قطار شهری نیز نصب می‌شوند. در دنیای مدرن، نظارت با استفاده از دوربین امنیتی از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. در سال‌های اخیر دوربین های پوشیدنی نیز مخصوص مشاغل امنیتی مانند ماموران پلیس، معرفی و استفاده شده‌اند.

دوربین مدار بسته در صنایع مختلف نیز با هدف جلوگیری از تماس کارگران با قسمت‌های خطرناک و صرفه‌جویی در منابع و نیروی کار، باعث پیشرفت خطوط تولید شده است. در این صنایع تصاویر ضبط شده با دوربین به یک اتاق کنترل منتقل شده و توسط اپراتور، تحلیل و بررسی می‌شود. بنابراین، داده‌های دوربین نظارت ویدئویی  می‌توانند به طور لحظه‌ای مورد استفاده قرار گرفته و یا به صورت ذخیره شده و در صورت نیاز، استفاده شوند. روش نوین‌تر استفاده از دوربین، بهره بردن از دستگاه‌های ضبط ویدیویی دیجیتال (DVR) است که امکان ذخیره‌سازی تصاویر تا چندین سال را با کیفیت و ویژگی‌های مورد نیاز، فراهم می‌سازد. از دیگر قابلیت‌های نوین دوربین امنیتی می‌توان به سنسور های تشخیص حرکت، خواندن پلاک، تشخیص دما و آگاه‌سازی کاربر از خطرهای احتمالی اشاره کرد.

برای اولین بار در سپتامبر سال 1968 در شهر اولان ایالت نیویورک آمریکا، دوربین شهری در خیابان اصلی شهر و به هدف مبارزه با جرایم نصب شد. همچنین در سال 1973 نیز در میدان معروف تایمز، پلیس نیویورک از دوربین مدار بسته استفاده کرد. اگرچه در آن مقطع نصب دوربین مداربسته تاثیر بسزایی در آمار جرایم نداشت، اما در دهه‌ی 80 میلادی استفاده از دوربین امنیتی در سراسر ایالات متحده به منظور مبارزه با جرایم افزایش یافت. به عقیده‌ی پلیس تاثیر استفاده از دوربین و قیمت پایین‌تر آن در مقایسه با افزایش نیروی پلیس، باعث به صرفه بودن استفاده از این نوع سیستم نظارتی ویدئویی می‌شد. همچنین استفاده از دوربین مدار بسته در کسب و کار هایی که بیشتر در معرض تهدید امنیتی بودند نیز افزایش یافت. تا سال 1998، حدود سه هزار دوربین در بانک‌ها و فروشگاه‌های شهر نیویورک نصب شده بود.

 بیشتر بخوانید:   تجهیزات دوربین مداربسته       دوربین مدار بسته بولت

تاریخچه

اولین دوربین مداربسته به حالت مکانیکی کار می‌کرد در سال 1927 توسط فیزیکدان و مخترع روس اهل اتحاد جماهیر شوروی سابق، لئون ترمین (Leon Theremin)، در شوروی ساخته شد. این دوربین که به سفارش سازمان کار و دفاع ساخته شده بود، از یک دوربین دستی فرستنده‌ی امواج کوتاه و یک گیرنده تشکیل شده بود و قابلیت ایجاد تصاویری با رزولوشن حدود 100 ردیف را داشت. دوربین امنیتی اختراع شده توسط ترمین بعداً و به درخواست جوزف استالین در محوطه کاخ کرملین مسکو نصب شد تا بر بازدیدکنندگان نظارت ویدئویی داشته باشد. دوربین های مدار بسته دیگری که توسط شرکت زیمنس در آلمان نازی ساخته شده بود نیز در سال 1942 برای نظارت بر شلیک موشک‌های وی-2 استفاده شدند. اولین دوربین مدار بسته استفاده شده در ایالات متحده وریکان نام داشت. این دوربین در سال 1949 معرفی شد. اطلاعات زیادی از دوربین وریکان به جز اینکه در تبلیغات آن گفته میشد که نصب آن نیازی به اجازه از دولت ندارد، در دسترس نیست.

دوربین های امنیتی اولیه نیاز به نظارت دائم داشتند، چرا که امکان ذخیره‌سازی اطلاعات و بررسی مجدد وجود نداشت. این کار بعداً به کمک تجهیزات ذخیره‌سازی فیلم ممکن شد. این تجهیزات از نوارهای مغناطیسی استفاده کرده و پس از پر شدن نیاز به تعویض داشتند. عملی که نیاز به مداخله‌ی دستی اپراتور داشته و وقت‌گیر و گران تمام میشد. به دلیل وجود این مشکلات و عدم دسترسی آسان، دوربین مدار بسته در آن دوران فراوانی چندانی نداشت. معرفی نوار کاست های VCR در دهه‌ی 70 میلادی و قابلیت پاک‌کردن اطلاعات روی آن‌ها باعث فراوانی استفاده از این دوربین شد. در دهه‌ی 90 میلادی نیز پیشرفت تکنولوژی، امکان ضبط همزمان توسط چند دوربین و همچنین ضبط سریع (Time Lapse) و ضبط حرکات صرف را ممکن کرد. این اتفاقات باعث صرفه‌جویی در هزینه و زمان شده و سرعت رواج دوربین امنیتی را بیش از پیش افزایش داد.

 

فراوانی در جهان

در حال حاضر تخمین زده می‌شود که بیش از 700 میلیون دوربین مداربسته در سرتاسر جهان مشغول ضبط تصاویرند. با توجه به جمعیت و تقاضای بالا در آسیا، 65 درصد از این دوربین‌ها در این قاره بوده و حدود 54 درصد از کل دوربین های جهان نیز مربوط به کشور چین است. جمعیت زیاد، کنترل بالای امنیتی و سیستم‌های نظارتی پیچیده دلیل وجود این تعداد بالا در چین بوده است. در حال حاضر تعداد زیادی از این دوربین‌ها به قابلیت تشخیص چهره نیز مجهز شده‌اند. با این وجود، تعداد دوربین های فعال در ایالات متحده آمریکا به نسبت جمعیت آن بیشتر است. پیشرفت چشم‌گیر تکنولوژی در سیستم‌های نظارتی و امنیتی در سال‌های اخیر باعث تحول در جلوگیری از وقوع جرایم شده است. روش‌های نوین مانیتورینگ اجتماعی توانسته است آمار تخلفات را در سرتاسر جهان کاهش دهد.

در سال 2011 حدود 30 میلیون دوربین مدار بسته در ایالات متحده آمریکا مشغول به کار بود. استفاده از سیستم نظارت ویدئویی در آمریکا همیشه روشی رایج بوده، به طوری که در سال 1995 یک تولید کننده آمریکایی دوربین مدار بسته درآمدی 120 میلیون دلاری گزارش کرده است. پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر به برج‌های دو قلوی مرکز تجارت جهانی در سال 2001، استفاده از دوربین در اماکن عمومی با احتمال حملات خطرناک مانند بانک‌ها و فرودگاه‌ها به منظور شناسایی فعالیت‌های تروریستی افزایش بیشتری یافت. وزارت امنیت ملی آمریکا به شهرها برای استفاده از دوربین امنیتی تسهیلات ویژه می‌دهد. در سال 2009 حدود پانزده هزار دوربین در شهر شیکاگو فعال بود. سیستم نظارت ویدئویی شهر نیویورک نیز 6000 دوربین مدار بسته مرتبط با هم دارد. در منطقه‌ی واشنگتن دی‌سی بیش از سی هزار دوربین فعال است که حدود شش هزار از آن در خطوط قطار شهری نصب شده‌اند.

در سایر نقاط جهان نیز استفاده از دوربین مدار بسته با اقبال خوبی مواجه بوده و در حال افزایش نیز می‌باشد. در بریتانیا و در سال 2011 تعداد 1.85 میلیون دوربین نصب شده تخمین زده می‌شود. در این کشور اکثریت دوربین‌ها توسط دولت کنترل نمی‌شوند و به بخش خصوصی تعلق دارند، به طوری که از این تعداد فقط 52 هزار دوربین به دولت مربوط است. در آمریکای لاتین به دلیل افزایش ناامنی، رشد دوربین‌های امنیتی سرعت زیادی داشته است. روسیه اکثر دوربین های شهر مسکو را به فناوری تشخیص چهره با استفاده از الگوریتم شبکه عصبی مجهز کرده است. در کشور استرالیا در دهه‌ی گذشته تعداد دوربین های نظارتی با رشد دوبرابری، به یک میلیون عدد رسیده است. آلمان نیز از کشورهاییست که به نسبت جمعیت، از تعداد زیادی دوربین بهره برده و این عدد به 5.2 میلیون در سال 2019 می‌رسد.

 

استفاده‌های شخصی و خانگی

امروزه بسیاری از مردم در محل کار شخصی خود، شامل فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و یا شرکت‌های خدماتی، و همچنین در خانه‌های خود از دوربین استفاده می‌کنند.(برای اطلاعات بیشتر مقاله نصب دوربین مداربسته برای منزل را مطالعه کنید). وجود دوربین مداربسته به تنهایی می‌تواند باعث جلوگیری از وقوع جرم و سرقت شود. سارقان با دیدن دوربین و با علم به احتمال بالای شناسایی و دستگیری، از ارتکاب جرم صرف نظر می‌کنند. همچنین وجود دوربین مدار بسته در کسب و کار های شخصی و فروشگاه‌ها باعث جلوگیری از سرقت و خرابکاری توسط افراد شده است. بسیاری از سارقان به دنبال خانه‌های بدون دوربین هستند که بتوان راحت‌تر و بدون شناسایی وارد آن‌ها شد. به همین دلیل است که سیستم های نظارت ویدئویی و دستگاه دوربین استفاده شده در آن‌ها را در حالتی مشخص و مسلط بر تمامی زوایا نصب می‌کنند. در بسیاری از اوقات نیز وجود دوربین نظارت ویدئویی در محل توسط برچسب‌هایی به اطلاع افراد می‌رسد.

علاوه بر پیشگیری از وقوع جرایم، دوربین مداربسته می‌تواند برای کنترل کارکنان و مشتریان توسط صاحبان کسب و کار‌ها استفاده شود. به طور مثال مدیر یک فروشگاه می‌تواند با استفاده از دوربین مدار بسته آمار مراجعه‌ی مشتریان و حضور آن‌ها در قسمت‌های مختلف فروشگاه را استخراج کند. دوربین های جدید قابلیت کنترل از راه دور و بررسی تصاویر با استفاده از تبلت و یا موبایل هوشمند را داشته و می‌توان با اتصال به اینترنت به آسانی و از هرجا به تصاویر زنده‌ی منزل یا محل کار، دسترسی داشت. همچنین بعضی از دوربین‌ها به سنسورهای تشخیص حرکت مجهز بوده و می‌توانند در صورت دیدن حرکت، فعال شده و به فرد مسئول یا حراست امنیتی محل هشدار دهند.

دوربین مدار بسته

 

پیشرفت‌های تکنولوژی در دوربین مدار بسته

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، در قابلیت‌های دوربین‌های امنیتی نیز پیشرفت‌های چشمگیری حاصل شده است که در ادامه به بررسی چند نمونه از آن‌ها که باعث رواج بیش از پیش این سیستم‌ها شده است را بررسی می‌کنیم.

کنترل به وسیله کامپیوتر

دوربین مداربسته کنترل شده توسط کامپیوتر قادر است اشیا را تشخیص داده و در زاویه‌ی دید خود آن‌ها را دنبال کرده و دسته‌بندی کند. آنالیز محتوایی ویدئو (VCA) به معنی بررسی فیلم برای تشخیص اتفاقات بر اساس دسته‌بندی اشیاست. از VCA می‌توان برای تشخیص الگوهای غیر منتظره در یک محیط استفاده کرد. چنانچه در یک محیط و یک نمونه از جمعیت اتفاق ناهنجاری رخ دهد، دوربین آن را تشخیص داده و اعلام می‌کند. به طور مثال اگر شخصی در یک مکان بر خلاف جهت معمول حرکت کند (مثلا بر خلاف جمعیت در فرودگاه یا خارج شدن از یک ورودی در مکان عمومی) سیستم آن را تشخیص داده و هشدار می‌دهد. در آنالیز محتوایی ویدئو امکان دارد که خود دوربین مدار بسته آنالیز را انجام دهد یا اینکه در یک سرور مرکزی این آنالیز انجام شود. هر دوی این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارد.

 

ذخیره‌سازی تصاویر

نگهداری اطلاعات ضبط شده توسط دوربین مدار بسته هزینه‌بر بوده، ولی اقدامی لازم است. قبل از پیشرفت تکنولوژی و در دوربین‌های مدار بسته اولیه باید تصاویر به صورت دائم توسط افراد دیده می‌شد چون که امکان بررسی مجدد آن‌ها از روی حافظه‌ی ضبط شده وجود نداشت. کیفیت و حجم تصاویر ذخیره شده و همچنین مدت زمان آن به عوامل مختلفی از جمله میزان فشرده‌سازی، تعداد فریم (تصویر های فیلم در یک ثانیه) و اندازه‌ی تصویرها بستگی دارد. امروزه دستگاه‌های DVR (مخفف دستگاه ضبط تصویر دیجیتال) قابلیت ذخیره‌سازی تصاویر در فرمت‌های مختلف را دارند. فیلم ضبط شده تا مدت زمان مشخصی نگهداری شده و پس از آن می‌توان آن را آرشیو کرده یا از روی دیسک پاک کرده تا فیلم جدید جایگزین آن شود. مقدار این زمان به نیاز سازمان مربوطه و دستگاه‌های ذخیره‌سازی استفاده شده مربوط است.

بیشتر بخوانید:    دوربین مداربسته برای منزل     نصب دوربین مدار بسته                    دوربین مداربسته فرودگاه

 

دوربین مدار بسته تحت شبکه (IP)

نوع جدید و پیشرفته‌تری از دوربین مداربسته، دوربین‌های تحت شبکه هستند. تخمین زده می‌شود که برای اولین بار و در سال 2014 این دوربین‌ها توانستند فروش بیشتری نسبت به دوربین‌های آنالوگ داشته باشند. دوربین تحت شبکه از شبکه‌ی اینترنت که توسط اکثر شبکه‌های محلی (LAN) استفاده می‌شود، بهره می‌برد. همچنین کاربران می‌توانند در صورت لزوم تصویر این نوع دوربین مدار بسته را از طریق اینترنت منتقل کرده و از روی گوشی موبایل هوشمند خود، از هر جایی که دسترسی به اینترنت دارند به صورت زنده مشاهده کنند. در استفاده‌ی حرفه‌ای و در امنیت زیرساخت‌ها از یک شبکه خصوصی یا VPN نیز استفاده می‌شود. دوربین تحت شبکه جزئی از اینترنت اشیاء (IoT) محسوب شده و از بسیاری از مزایای آن بهره‌مند است. همچنین مخاطرات امنیتی مانند سایر دستگاه‌های تحت شبکه نیز در استفاده از دوربین تحت شبکه وجود دارد.

دوربین مدار بسته تحت شبکه نیز مانند دوربین مداربسته آنالوگ، بیشتر در سیستم‌های امنیتی و به منظور نظارت تصویری مورد استفاده قرار می‌گیرد. به هر حال و بر خلاف آن‌ها، نیاز به یک دستگاه ذخیره‌سازی محلی نداشته و دسترسی به یک شبکه محلی کفایت می‌کند. بعضی از این دوربین‌ها از یک دستگاه ضبط ویدئویی تحت شبکه (NVR) مرکزی برای ذخیره‌سازی تصاویر و ایجاد هشدار استفاده می‌کنند، در حالی که سایر دوربین های تحت شبکه می‌توانند بدون یک دستگاه مرکزی، تصاویر را مستقیما بر روی یک شبکه محلی یا از راه دور، ضبط کنند. اولین دوربین تحت شبکه توسط شرکت سوئدی اکسیس در سال 1996 معرفی شد.

 

شبکه‌ی دوربین مدار بسته

دوربین های پرشمار در شهرهای بزرگ امروزه می‌توانند با سایر دوربین های نصب شده در شهر توسط افراد دیگر، شبکه‌ی گسترده‌ای از سیستم نظارت تصویری را تشکیل دهند. به طور مثال در کلان‌شهر شیکاگوی آمریکا، از شبکه‌ای از دوربین مدار بسته استفاده می‌کند، به طوری که دوربین های نصب شده توسط دولت با دوربین های خصوصی که در مقابل خانه‌ها، مغازه‌ها، رستوران‌ها و حتی در اتوبوس‌ها نصب شده‌اند ترکیب شده‌اند. در نتیجه شبکه‌ی گسترده‌ای از حدود پانزده هزار دوربین مداربسته به وجود آمده است. هر شخص نیز می‌تواند تصاویر دوربین خود را با محل فیلمبرداری در اختیار این شبکه قرار دهد. در صورت بروز هرگونه مخاطره‌ی امنیتی، سیستم می‌تواند به سرعت به تصاویر زنده از آن محل دسترسی داشته و برای اقدامات پیشگیرانه تلاش کند.

 

دوربین مدار بسته بی‌سیم (Wireless)

دوربین مدار بسته بی‌سیم نوع جدیدتری از دوربین تحت شبکه یا IP است، به طوری که می‌تواند تصاویر را به صورت سیگنالی به گیرنده‌ی بی‌سیم ارسال کند. اکثر دوربین های بی‌سیم حداقل به یک کابل جهت تغذیه و رسیدن برق نیاز دارند و لفظ «بی‌سیم» مربوط به کابل‌های مربوط به انتقال تصاویر و صدا می‌شود. هرچند بعضی از این دوربین های مدار بسته توسط باتری تغذیه شده و نیازی به سیم تغذیه هم ندارند. امروزه به دلیل قیمت پایین و نصب آسان، استفاده از دوربین بی‌سیم در استفاده‌های جزئی و کوچک گسترش یافته است. به هر جهت، دوربین های بی‌سیم به اندازه دوربین های عادی قابل اعتماد نیستند. در دوربین های بی‌سیم اولیه از تکنولوژی آنالوگ استفاده می‌شد، در حالی که در دوربین‌های بی‌سیم جدید با استفاده از تکنولوژی دیجیتال، کیفیت تصویر، جلوگیری از مداخلات ناخواسته و همچنین امنیت تصاویر بهبود یافته است.

دوربین مار بسته

 

قابلیت دید در شب (Night-Vision)

این قابلیت به معنای قابلیت ضبط تصاویر در نور کم است. از آن‌جایی که در بسیاری از موارد دوربین های مدار بسته در مکان‌های تاریک و خلوت، و همچنین در شب و به هنگام تعطیلی استفاده می‌شوند، قابلیت دید در شب برای این دوربین‌ها قابلیتی ضروریست. بینایی چشم انسان به طیف نور مرئی محدود می‌شود و توانایی دیدن امواج فروسرخ و فرابنفش را ندارد. در بعضی از جانوران مانند میگو این طیف گسترده‌تر بوده و قابلیت تشخیص امواج فروسرخ و فرابنفش نیز وجود دارد. قابلیت دید در شب در دوربین مدار بسته نیز به همین معناست، دوربین دید در شب با تشخیص اشعه‌ی فروسرخ (تصویرسازی گرمایی) و بهبود تصاویر می‌تواند در تاریکی تصاویر واضحی ضبط کند.

 

تشخیص حرارت

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، لنز دوربین‌ها با استفاده از اشعه IR به جای نور مرئی (ترموگرافی)، قادر به تشخیص حرارت محیط و تشکیل تصاویر بر اساس آن بوده است. با استفاده از این تکنولوژی در دوربین های مدار بسته، دوربین های ترمال (Thermal) به وجود آمده‌اند از این قابلیت برای تشخیص مخاطرات احتمالی و همچنین تشخیص حضور افراد و وسایل نقلیه در ساختمان‌ها در هنگام انجام عملیات امنیتی یا نجات استفاده می‌شود. دوربین ترمال می‌تواند در شرایط بد آب و هوایی و با دید ناکافی نیز حضور موجودات زنده را تا فاصله‌ی خوبی پیش‌بینی کند، به همین جهت در اماکنی که نیاز به کنترل امنیتی شدید دارند کاربرد دارد. از جمله کاربرد‌های این قابلیت می‌توان به تشخیص دمای محیط صنعتی و پیشگیری از خطر، پیش‌بینی حضور افراد و همچنین تشخیص درجه حرارت بدن و تشخیص بیماری (مانند تشخیص تب از علائم بیماری کرونا ویروس جدید COVID-19) اشاره کرد.

استفاده از دوربین مداربسته ترمال با توجه به قیمت بالا، رزولوشن پایین و کاربری خاص آن، در مصارف عادی و خانگی بسیار محدود است و کاربرد آن بیشتر به مصارف صنعتی و امنیتی مربوط می‌شود. تصویری که دوربین ترمال تشکیل می‌دهد از اشعه‌های فروسرخ (Infrared) تشکیل می‌شود که نسبت به نور مرئی طول موج بلندتری داشته و در حالت عادی با چشم انسان قابل دیدن نیست. بنابراین تصویر وضوح عادی را نداشته و قابل استفاده برای شناسایی افراد نمی‌باشد؛ چرا که تصویر صرفا از روی درجه حرارت سطح بدن تشکیل شده است.

دزدگیر

از دیگر پیشرفت‌های امنیتی در زمینه نظارت تصویری، ساخت دزدگیر اماکن است. دزدگیر اماکن امروزه انواع مختلفی داشته و در مدل‌های بی‌سیم و باسیم موجود است. اساس کار دزدگیر به این صورت است که در هنگام خالی بودن مکان مورد نظر روشن می‌شود و در صورت تشخیص حرکت فعال شده و با فرد مسئول، صاحب محل یا پلیس تماس برقرار می‌کند. در کنار دزدگیر می‌توان از دوربین نیز استفاده کرد تا هم بتوان تصویر زنده از محل را سریعا و از راه دور بررسی کرد، و همچنین جهت شناسایی و دستگیری فرد خاطی، از تصاویر بهره برد. دوربین‌های مدار بسته‌ای نیز وجود دارند که می‌توانند در صورت تشخیص حرکت فعال شده و اقدام به تماس و فیلمبرداری کنند.

کلام آخر

می‌توان گفت با وجود پیشرفت‌های روزافزون سیستم نظارت ویدئویی، دوربین های مدار بسته به یک بخش حیاتی از پروژه‌های عمرانی در دنیای امروز تبدیل شده‌اند. استفاده از این سیستم‌ها علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف منابع و نیروی انسانی، کیفیتی مثال زدنی و کاربری‌هایی غیر قابل جایگزین به ارمغان آورده است. استفاده‌ی گسترده از دوربین‌های مدار بسته توسط تمامی دولت‌ا در سراسر جهان و همچنین در انواع ساختمان‌های تجاری و مسکونی، گواهی بر این مسئله است. به همین دلیل انواع متنوعی از دوربین مدار بسته با قابلیت‌های مختلف به وجود آمده است. دوربین‌های بدون سیم، تحت شبکه، دید در شب، حساس به حرکت، حرارت‌سنج و ضد رطوبت از جمله امکاناتی است که برای رفع نیاز خاص مشتریان ارائه می‌شوند.

بیشتر بخوانید:  دوربین هایک ویژن      دوربین مداربسته هایک ویژن

هایک ویژن تهران