صنعت / تکنولوژی و آینده دنیای حفاظت تصویری / دوربین های مداربسته

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

صنعت / تکنولوژی و آینده دنیای حفاظت تصویری / دوربین های مداربسته

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

WDR در دوربین مدار بسته

WDR یکی از مکانیزم های بهبود دهنده تصویر در دوربین های مداربسته است. در این مطلب در رابطه با مفهوم WDR در دوربین مداربسته صحبت کرده و این تکنولوژی را با دقت بررسی می کنیم.

WDR به چه معناست؟

واژه WDR مخفف اصطلاح Wide Dynamic Range و به معنای بازه داینامیک بالاست. دوربین های دارای این قابلیت دارای بازه داینامیکی بالاتر از معمول هستند.

داینامیک رنج یا بازه داینامیک چیست؟

بازه داینامیک به معنای توانایی دوربین در نشان دادن تصاویر با اختلاف نوری زیادی است. زمانی که اختلاف سطح نور در دو سطح متفاوت زیاد است، تصویر دوربین با بازه داینامیک پایین قسمت پر نور را سفید و قسمت کم نور را به صورت سیاه نشان می دهد. به این اشکال ضد نور شدن هم می گویند.

هرچه میزان بازه داینامیک دوربین مداربسته بیشتر باشد اختلاف سطح نور در دو محیط کم نور و پر نور کمتر به نظر می رسد و تصویر کمتر ضد نور می شود.

بازه داینامیک در چه محل هایی اهمیت پیدا می کند؟

دربهای ورودی که به سمت محیطهای خارجی و پر نور باز می شوند. پارکینگ هایی که یک قسمت پر نور و قسمتی کم نور دارند. اتاق هایی که پنجره های به سمت نور مستقیم دارند و … محیط هایی هستند که بازه داینامیک دوربین اهمیت بالایی پیدا می کند.

بازه داینامیک دوربین های WDR چقدر است؟

اصطلاح Wide Dynamic Range تعریف دقیقی از میزان این بازه ندارد. در دوربین های امروزی عادی، بازه داینامیک حدود 50db است پس میتوان هر دوربینی با بازه بیش از این مقدار را WDR نامید. موضوع اصلی و پر اهمیت در انتخاب دوربین های WDR، توجه دقیق به میزان این بازه است. توجه داشته باشید که بازه داینامیک چشم انسان حدود 160db است اما دوربین های مداربسته به سختی به این مقدار میرسند.

تفاوت WDR و BLC در چیست؟

(برای اطلاعات بیشتر به مطلب BLC در دوربین مداربسته مراجعه کنید)

WDR به معنای افزایش بازه داینامیک دوربین است در حالی که BLC تنها بازه داینامیک را جا به جا می کند. مکانیزم WDR امکان دیدن همزمان تصویر در قسمت کم نور و پر نور را فراهم می کند در حالی که در BLC از طریق باز کردن بیشتر دیافراگم امکان دیدن قسمت کم نور را به قیمت اشباع شدن قسمت پر نور ایجاد می کند.

1.      قلاده جی پی اس دار     دستبند ردیاب کودک    ردیاب سالمندان   آداپتور صنعتی

2.      قیمت دوربین مدار بسته داهوا   آداپتور صنعتی      نمایندگی هایک ویژن       نصب دوربین مدار بسته تهران

3.        دوربین مدار بسته هایک ویژن  شرکت تیاندی  فروش دوربین مدار بسته   خدمات دوربین مدار بسته

لنز زوم دوربین مداربسته

 

لنز زوم یا موتور دار دوربین مداربسته نوعی از لنز است که امکان تغییر فاصله کانونی و در نتیجه زاویه دید دوربین را از راه دور محیا می کند. این لنزها همچنین معمولا دارای فوکوس خودکار نیز هستند. در این مطلب با این نوع از لنزها بیشتر آشنا خواهید شد.

وظیفه لنز

(برای اطلاعات بیشتر به مطلب لنز دوربین مداربسته مراجعه کنید)

اندازه چیپ تصویر دوربین ها محدود و کوچک است. این موضوع باعث خواهد شد تصویر تشکیل شده بر روی چیپ تصویر بسیار محدود باشد. برای رفع این مشکل باید از وسیله ای برای متمرکز کردن نور بر روی چیپ تصویر استفاده شود. به این وسیله لنز می گویند. لنز دوربین های مداربسته معمولا از یک یا چند عدسی تشکیل شده که با توجه به فاصله کانونی، قسمت مشخصی از تصویر رو به رو را بر روی چیپ تصویر ایجاد می کنند.

هر چه فاصله کانونی لنز بیشتر باشد تصویر را کمتر متمرکز می کند و زاویه دید دوربین کمتر خواهد بود. از طرفی در دو دوربین با لنزهای با فاصله کانونی ثابت دوربینی که چیپ تصویر بزرگ تری داشته باشد تصویر را با زوایه بیشتری نشان می دهد.

ساختار لنزهای موتور دار

لنزها موتور دار ساختمان کاملا پیچیده ای دارند. این لنزها از تعداد زیادی عدسی تشکیل شده اند که فاصله آنها با توجه به میزان لنز و فوکوس لنز تغییر می کند. لنزها به وسیله دو موتور کنترل می شوند که امکان تنظیم فوکوس و تغییر فاصله کانونی لنز را فراهم می آورد. لنزهای زوم را معمولا با توجه به میزان بزرگنمایی آنها طبقه بندی می کنند.

مقایسه انواع لنزها

  • لنزهای ثابت: لنزهای ثابت ساختمان به مراتب ساده تری نسبت به انواع دیگر لنز دارند. این لنزها امکان تغییر فاصله کانونی را ندارند و تنها میتوان فوکوس آنها را تغییر داد. اما در مقابل ارزان قیمت تر هستند.
  • لنزهای موتور دار: ساختمان لنزهای موتوردار تا حدی شبیه به لنزهای وریفوکال است با این تفاوت که تغییر فاصله کانونی در این لنزها از طریق موتور صورت می گیرد و البته بیشتر این لنزها امکان فوکوس خودکار نیز دارند.

انواع رایج لنز زوم

در دوربین های مداربسته لنزهای با زوم 20 و 32 ایکس بسیار محبوب هستند. این لنزها معمولا با قرار گرفتن در دوربین های گردان یا اسپید دام امکان چرخش و بزرگنمایی را برای دوربین فراهم می کنند.

https://tiamcctv.com/product/td-9442e3d-pe-ar3/6.5

https://tiamcctv.com/price-list/11.3

https://tiamcctv.com/product/td-3516b4-a2/6.6

https://tiamcctv.com/product/td-9442e3d-az-pe-ar3/12.6

https://tiamcctv.com/product/hr901-af-82n/12.7

https://tiamcctv.com/contact-us/13.8

https://tiamcctv.com/product-tag/گارانتی-مهر-تجارت/19.9

https://tiamcctv.com/product/td-9443e3d-az-pe-ar5/6.8

ip66 در دوربین مدار بسته


IP66 اصطلاحی است که در زمان انتخاب دوربین حتما به گوش شما خورده است. این اصطلاح در واقع مشخص کننده استاندارد IP مرتبط با بدنه دوربین است.

استاندارد IP چیست؟

این استاندارد یک استاندارد بین المللی مرتبط با بدنه تجهیزات الکتریکی است که مشخص می کند میزان مقاومت بدنه در مقابل نفوذ آب و گرد غبار چقدر است. در این استاندارد بعد از واژه IP دو عدد نشان داده می شود که مشخص کننده میزان مقاومت بدنه خواهد بود.

دوربین های IP66 چقدر ضد آب هستند؟

این دوربین ها در شرایط سخت تحت پاشش آب پر فشار از تمام جهات قرار میگیرند و نباید آب به هیچ عنوان در آنها وارد شود. البته توجه داشته باشید که دوربین مدار بسته به هیچ عنوان نباید در آب قوطه ور شود. این دوربین ها همچنین به طور کامل در مقابل نفوذ گرد و غبار به داخل دوربین مقاوم هستند.

دوربین های IP66 برای چه محل های مناسب تر هستند؟

دوربین های IP66 معمولا برای محیطهای خارجی مورد استفاده قرار میگیرند. البته امروزه بسیاری از دوربین های سقفی نیز با این استاندارد تولید می شوند. در صورتی که دوربین شما فاقد این استاندارد است و نیاز به نصب آن در محیط بیرونی است حتما از کاور مناسب استفاده کنید.

آیا دوربین هایی نیز برای استفاده داخل آب وجود دارد؟

بله، دوربین هایی که بدنه آنها دارای استاندارد IP67 است امکان غوطه ور شدن موقت در آب را دارند همچنین دوربین هایی که دارای استاندارد IP68 باشند را می توان به صورت دائم در آب استفاده کرد.

1.           آداپتور صنعتی       قیمت دوربین مدار بسته داهوا     نمایندگی هایک ویژن       نصب دوربین مدار بسته تهران

2.      نمایندگی دوربین مداربسته در تهران   قیمت gps خودرو  نصب دوربین   قیمت دوربین مدار بسته دید در شب    

3.      ردیاب خودرو    قیمت انواع دوربین مدار بسته   شرکت نصب دوربین مداربسته  سایت هایک ویژن

4.      نمایندگی هایک ویژن در تهران  دوربین مداربسته تی وی تی  قیمت دوربین مدار بسته خانگی  قیمت نصب دوربین مداربسته

اسکنر اثر انگشت جدید 2 BioMini Plus / سوئیچهای جدید OT System

اسکنر اثر انگشت جدید 2 BioMini Plus براحتی گول نمی خورد!


شرکت Suprema اسکنر اثر انگشت جدید BioMini Plus 2 را به بازار عرضه کرد.

شرکت سازنده تجهیزات امنیتی و کنترل دسترسی سوپریما (Suprema) در سری محصولات تشخیص بایومتری محصول جدیدی با عنوان BioMini Plus 2 به بازار معرفی کرد که یک اسکنر تشخیص اثر انگشت پرقدرت خواهد بود.

این اسکنر اثر انگشت، کیفیت تصویر برداری بی رقیبی دارد. این محصول در آزمایشگاهها و تحت لیسانسهای مختلفی از جمله FBI توانسته مجوزهای لازم و استانداردهای مورد نیاز را کسب نماید که از این جمله می توان به PIV-IQS اشاره نمود و همینطور توانسته استاندارد دولتی India STQC را نیز از آن خود نماید.

طراحی بر مبنای ارتباط موبایل یا با PC

این دستگاه تشخیص اثر انگشت(اسکنر بایومتریک) ویژگیهای نوآورانه ای را برای افزایش کیفیت تصاویر و کارایی بکار بسته است. از قابلیت MDR یا محدوده متغیر چندگانه بهره می برد تا بتواند تصاویر با کیفیتی را حتی در شرایط نوری نامساعد و شدید در اختیار کاربر بگذارد. این اسکنر اثر انگشت می تواند حتی در زیر نور مستقیم خورشید با شدت 100 هزار لوکس بدون کوچکترین اختلالی در کیفیت تصویر، بخوبی اسکن نماید و بدون کوچکترین مشکلی از پس رطوبت و چربی سطح پوست انگشتان بر آید. تکنولوژی MDR بکار رفته در BioMini Plus 2 اختصاصا برای محیطهایی با جابجایی بالا و رطوبت بسیار و شرایط نوری متغیر بهینه می باشد.

حسگر اثر انگشت سوپریما

BioMini Plus 2 با تکنولوژی تشخیص اثر انگشت زنده (LFD) سطح بعدی امنیت را ارائه می نماید بصورتی که بر مبنای قابلیتهای بهبود یافته جدید می تواند فرق بین اثر انگشت یک انسان زنده و یک اثر انگشت قلابی را بخوبی تشخیص می دهد. در واقع گول زدن این دستگاه با چیزی غیر از اثر انگشت یک انسان زنده بسیار سخت تر شده است.

حسگر اثر انگشت سوپریما

بعلاوه BioMini Plus 2 از دقت بالا و سنسور نوری مناسبی بهره می برد و می تواند تصاویر بسیار با کیفیتی را با 500dpi تراکم رنگی تولید نماید. این حسگر دارای نرم افزار SDK ویژه ای است تا بخوبی بتوان از عملکردش در نرم افزارهای متنوع استفاده نمود و بخوبی دست توسعه دهندگان نرم افزاری و برنامه نویسان را باز گذاشته است.

BioMini Plus 2 بصورتی دقیق و قدرتمند طراحی شده است تا بتواند بیشتر در پروژه هایی در سطح دولتی مورد استفاده قرار گیرد. زیرا در این کاربردها معمولا نیاز به سرعت و تواما کیفیت بالای تصاویر مهمترین بخش ماجراست. در این محصول سازگاری کار با سیستم اندروید و تکنولوژی Mobile-oriented MDR باعث شده است تا بتوان آنرا محصولی مناسب برای کاربردهای مبتنی بر تلفنهای همراه هوشمند در آینده دید.

درواقع شرکت سوپریما با این محصول نشان داده است که بازار آینده خود را همچنان در پروژه های تشخیص دولتی می بیند و با بهره مندی از سازگاریهای تحت اندروید در حال توسعه بازار برای دیگر کاربران است. در سالهای اخیر اسکنرهای اثر انگشت BioMini در بسیاری از نقاط دنیا مورد استفاده قرار گرفت و بسیاری از پروژه های تشخیص مجرمین در آمریکا، هند، برزیل، اروپا و کشورهای آفریقایی با این محصولات اجرایی شدند.

ویژگیهای کلیدی :

  • تصویر برداری در 6 میلی ثانیه
  • تشخیص در شرایط نوری با شدت 100 هزار لوکس
  • بهره مندی از تکنولوژی MDR و  LFD
  • دارای مجوزهای FBI PIV/FIPS 201، FAP 10 و STQC توسط UIDAI
  • دارای استاندارد IP-65
  • تحمل دمای محیطی در محدوده -10 درجه تا 50 درجه سانتی گراد
  • پشتیبانی در سیستم عاملهای ویندوز، لینوکس و اندروید

سوئیچهای جدید OT System محافظ دوربین مداربسته در مقابل رعد و برق


محصول جدید OT System برای حفاظت از دوربینهای مداربسته در برابر شوک الکتریکی

اصابت غیر مستقیم رعد و برق معمولا باعث قطع ناگهانی برق و از کار افتادگی دستگاهها و قطع درختان و تخریباتی در زمین و تمام اشیاء در مسیر تخلیه خواهد شد. انرژی الکتریکی و تخلیه ناگهانی رعد و برق می تواند تمام سیستم نظارت تصویری را کاملا نابود سازد. دوربینهای مداربسته، سیستمهای ذخیره سازی و اتصالات نیز از کار می افتند و معمولا قابل بازگشت نخواهد بود. شاید اشکال اصلی کار به سویچ شبکه بر می گردد.

شرکت OT System با تولید سوئیچهای جدید می تواند با حفاظت در برابر شوک الکتریکی تا 6 کیلو ولت (6KV) از تمام سیستمهای نظارت تصویری در برابر خطر اصابت رعد و برق محافظت نماید.

از آنجاییکه اغلب سویچهای شبکه تنها توان مقابله و حفاظت در برابر شوک الکتریکی حداکثر تا 1 یا 2 کیلوولت را دارند شرکت OT System سوئیچهای شبکه 8 پورتی تولید کرده است که می تواند شبکه را در برابر شوکهایی تا 6 کیلو ولت حفاظت نماید.

این سوئیچها می توانند در دو سری با یا بدون قابلیت PoE با پورتهای 2 گیگابیتی SFP یا FX SFP خریداری شوند. سوئیچهای جدید این شرکت از VLAN، Flow Control، مدیریت مرکزی، تنظیمات کنسولی و تحت وب، CLI و SNMP برخوردارند. این سوئیچها بیشتر به منظور استفاده در دستگاههای مدیریت نظارت تصویری تولید شده اند که براحتی از طریق سایت مانیتورینگ ریموت قابل دسترسی و عیب یابی نیز باشند. از ویژگیهای منحصر به فرد این محصول قدرت تحمل دمایی در محدوده 40 درجه زیر صفر تا 75 درجه بالای صفر است.

سوئیچ OT SYSTEM

این سوئیچهای شبکه می تواند برای مقاصدی مثل سیستمهای نظارت تصویری ریلی، نظارت ترافیک شهری، اتاقهای کنترل پست برق نیز مورد استفاده قرار گیرند.

ویژگیهای برجسته :

  • کنترل امنیتی با شرایط محیطی متغیر
  • بهره مندی از سیستم مدیریت دستگاههای نظارتی (SDM)
  • حفاظت الکتریکی 6kV
  • تعمیر نگهداری و مدیریت گرافیکی با منبع تغذیه 30W PoE
  • تحمل محیطی بالا در محدوده دمای -40 الی 75 درجه سانتی گراد
  • رابط گرافیکی تحت وب، رابط کاربری کنسول سریال، پیکربندی با دستورات CLI

 


بررسی کار IP Scanner شبکه / بهترین کابل برای شبکه دوربین مدار بسته

بررسی کار IP Scanner شبکه برای نصب دوربینهای مدار بسته تحت شبکه


IP اسکنرها از ابزارهای مفید و کاربردی در راه اندازی و مدیریت سیستمهای نظارت تصویری بحساب می آیند. در این مقاله آموزشی درباره استفاده از آنها، محدودیتها و مقایسه نرم افزارهای شرکتهای مختلف توضیحاتی کاربردی ارائه خواهیم داد و نحوه کار نرم افزارهای پیشرفته اسکن IP و Fing راشرح می دهیم. با cctvonline همراه شوید.

اساس کار اسکنرهای آدرس شبکه (Scanner IP)

با اینکه ویژگی نرم افزارهای نامبرده متنوع و متفاوت است اما روال کار IP اسکنرها بطور کلی سه عمل زیر خواهد بود :

  • بررسی حالت UP/Down : اسکنرها با ارسال یک پکیج Ping به هر آدرس IP در محدوده ای مشخص، فعال یا غیر فعال بودن(Up/Down) آدرسها و دستگاههای متصل را بررسی می نماید. این مرحله مشخص می نماید که اصلا آیا دستگاهی بر روی آن آدرس IP وجود دارد یا خیر.
  • اسکن عمومی پورتها : معمولا پورتهای رایج مثل Web Server، FTP، RTSP، SSH و ... از این طریق اسکن می شوند. البته این مرحله قابلیتهای تنظیم یا شناسایی جزئیات پورتها را همانند اسکنرهای اختصاصی پورت مثل NMAP نخواهند داشت.

  • جستجوی Hostname/MAC : امکان تشخیص ابتدایی یک دستگاه توسط بررسی Hostname هر یک از آنها در این مرحله ممکن خواهد بود و با بررسی MAC OUI به برند شرکت سازنده دوربین مداربسته یا محصولات نظارت تصویری  پی خواهید برد. خیلی از موارد با اینکار می توانید اسم و برند NVR، سرور یا دوربین مداربسته را براحتی تشخیص دهید.

با استفاده از این سه قابلیت کاربران سه منفعت اساسی خواهند برد :

جستجو بدون توجه به برند دوربین مدار بسته

IP اسکنرها معمولا برخلاف ابزارهای ویژه بعضی برندها مثل Axis IP Utility یا Hikvision SADP با دوربینهای مداربسته از چندین برند مختلف سازگاری دارند. در مواقعی که در پروژه از چندین دوربین مدار بسته مختلف بهره می برید این ویژگی بسیار کمک کننده و مفید است و نیاز به نرم افزارهای مختلف برطرف خواهد شد.

البته بسیاری از ویژگیهای دیگر مثل تغییر آدرس IP، بروز رسانی نرم افزار فرم ور و دیگر تنظیمات توسط این اسکنرها قابل انجام نخواهند بود. افرادی که دوربین مداربسته نصب می کنند باید از رابط کاربری تحت وب برای انجام تنظیمات استفاده کنند.

اطلاعات عمومی شبکه

زمانی که با شبکه آماده ای روبرو هستید هیچ آدرس IP یا اطلاعاتی از دستگاههای متصل در شبکه ندارید، استفاده از IP اسکنرهای شبکه های نظارت تصویری برای کاربران به منزله ابزار مفیدی برای بررسی و لیست آدرسهای IP و MAC، نام شرکت سازنده(بر اساس آدرس MAC) و نام وسیله(درصورت وجود Hostname) خواهد بود. بعضی از این نرم افزارها حتی امکان تهیه نسخه چاپی از اطلاعات را بعنوان مستنداتی از شبکه در اختیار شما می گذارند.

بررسی اجمالی منظم شبکه

IP اسکنرها بررسی اجمالی ساده شبکه و تمام دستگاههای متصل به شبکه را بر اساس آدرس IP میسر می کنند. این ابزار به مدیران امکان می دهد براحتی ابزارهای مجاز یا غیر مجاز بر روی شبکه را بصورت منظم مورد بررسی قرار دهند. تجهیزاتی همچون کاربران متصل به مودمهای Access Point آزاد، براحتی در این شرایط قابل شناسایی هستند.

نرم افزارهای پلتفرم دسکتاپ

نرم افزارهای رایگان بسیار زیادی برای اسکن آدرسهای IP وجود دارند. نرم افزارهای مشهور یکی Advanced IP Scanner(تنها قابل اجرا روی ویندوز) و دیگری Angry IP Scanner (قابل اجرا روی ویندوز، Mac و لینوکس) می باشند.

هر دو این IP اسکنرها به یک شکل کار می کنند. البته Advanced IP Scanner امکانات و اطلاعات بیشتری دارد که مهمترین آنها نمایش نام شرکت تولید کننده براساس OUI و ارتباط مستقیم با سرویسهای اشتراکی شبکه، صفحات وب، FTP و ... می باشد.

نرم افزارهای پلتفرم موبایل

بعضی از نرم افزارهای موبایل امکان اسکن آدرسهای IP را بخوبی نرم افزارهای تحت دسکتاپ میسر می کنند. برای مثال نرم افزار Fing دقیقا همانند ابزار دسکتاپ با استفاده از Wifi بر روی شبکه قرار می گیرد.

بعلاوه Fing اسکن پورتهای معروف دستگاههای نظارت تصویری مثل پورتهای 80 و 554 را میسر می سازد تا کاربران براحتی بتوانند پورت مورد نظر را فعال یا غیر فعال سازند. این پورت اسکنر قابلیتهای نرم افزارهایی با پلتفرم دسکتاپ را ندارد و بقدرت NMAP نیست اما برای عیب یابی های ساده و تشخیص دستگاهها مناسب است.

ابزارهای اختصاصی شرکتهای سازنده

استفاده از ابزارهای اختصاصی شرکتهای سازنده تجهیزات نظارت تصویری امکانات بهتری ارائه می دهند . بخوبی کاربران می توانند به تنظیم و اختصاص آدرس IP به دوربینهای مداربسته بپردازند و بطور مستقیم تمام مراحل را با یک نرم افزار طی کنند و از رابط کاربری تحت وب نیز براحتی استفاده نمایند. این قابلیتها سرعت نصب و راه اندازی سیستمهای نظارت تصویری را بخصوص در پروژه های بزرگ بالا می برد و حداکثر هماهنگی با VMS ها را در اختیار کاربران خواهد گذاشت.

بعلاوه بسیاری از نرم افزارهای اختصاصی شرکتها، براحتی دوربینهای مداربسته برند خودشان را حتی خارج از Subnet یا زیرشبکه پیدا می کنند که این قابلیت کار نصب را بسیار آسان می کند.


داهوا

   دوربین مدار بسته    هایک ویژن

نصب دوربین مداربسته


انتخاب بهترین کابل برای شبکه دوربین مدار بسته و سیستم نظارت تصویری

برای برقراری ارتباط شبکه با سیستمهایی با قابلیت کنترل از راه دور و اصطلاحا ریموت،نیاز به درک کابلها و نوع کابل کشیها خواهند داشت. در برخی موارد کابلهای نصب شده و درحال کار دیگر قابل استفاده نیستند یا ممکن است بخواهید کابلهای جدیدی نصب نمایید. در این مقاله سعی کردیم نگاهی کلی به موضوع نوع کابل شبکه سیستم نظارت تصویری داشته باشیم.

انواع کابلها

بطور کلی 4 نوع کلی کابل برای این منظور وجود دارد. اولین نوع کابل کواکسیال است که مدت مدیدی در حدود چند دهه در سیستمهای آنالوگ مورد استفاده قرار گرفته است. انتخاب دوم کابلهای Cat 5e، Cat 6 و بطور کلی کابلهای شبکه Ethernet (اترنت) بودند که در شبکه های استاندارد مورد استفاده قرار گرفتند. نوع سوم کابلهای زوج سیم است که شامل دو رشته سیم هستند که در مقاصدی مثل سیستمهای هشدار و کنترل دسترسی مورد استفاده قرار می گیرند. نوع آخر(پنجم) هم کابل فیبر یا فیبر نوری است که اغلب برای ارتباطات و فواصل زیاد در فضای آزاد مورد استفاده قرار می گیرند.

کابلهای Cat 5e و Cat 6 که امروزه برای ارتباطات شبکه رایج مورد استفاده قرار می گیرند شامل 8 رشته سیم هستند که عموما بصورت 4 زوج سیم تابیده شده مورد استفاده قرار می گیرند. در ارتباطات تحت شبکه و استاندارد PoE، تنها دو زوج سیم که شامل 4 رشته می شوند مورد استفاده اند. این 4 رشته در دو فرم چینش استاندارد A یا B بصورتی که زوجی برای انتقال داده و زوجی دیگر برای انتقال انرژی PoE در نظر گرفته شوند، تنظیم می شوند.

مزایای استفاده از سیمهای متعدد

استفاده از سیمهای مختلف برای شبکه ارتباطی می تواند مزایای زیادی داشته باشد. مهمترین مزیت آن میتواند این موضوع باشد که سیمهای موازی(کابلهای موازی) باعث کاهش مقاومت الکتریکی و در نتیجه انتقال بهتر داده ها خواهد شد. تابیدن کابلها و استفاده زوجی هم از استانداردهای کابل Cat بحساب می آید. تاباندن دو سیم بر روی هم دیگر باعث کاهش نویز شده و مقاومتی را که بر اثر نویز در کابل بوجود می آمده به تبع کاهش می دهد. سایز رشته ها یا سیمها نیز بر اساس استانداردی شناخته شده بنام 24 AWG تعیین می شوند.

استاندارد سازی کابلهای Cat باعث بهبود کیفیت انتقال داده ها تحت شبکه می شود، بهمین دلیل است که طول کابل بطور استاندارد حداکثر 100 متر معادل 328 فوت برای هر ارتباط درنظر گرفته می شوند. این کار باعث می شود انتقال نیروی الکتریکی به یک وسیله توسط PoE نیز ممکن شود. برای مثال در کابلی 100 متری که یک سر آن به منبع تامین انرژی PoE با توان 15.4 وات وصل شده باشد در انتها بدلیل فاصله زیاد این انرژی به 12.95 وات کاهش می یابد. برای استاندارد 802.3at-class 4 که 30 وات است نیز در انتهای کابل با توانی 25.5 واتی روبرو می شویم. در کابلهایی غیر از کابلهای Cat، نمی شود از PoE بخوبی استفاده کرد و حتما باید از مبدل (Convertor) استفاده شود.

 در کابل کشی بر مبنای استاندارد Cat امکان انتقال انرژی الکتریکی PoE با توانی بیشتر از استاندارد 802.3at یعنی بیشتر از 30 وات نیز وجود خواهد داشت. شرکتهای سازنده دوربینهای مداربسته دوربینهایی ساخته اند که می تواند بر روی 2 زوج سیم (بجای یک زوج سیم رایج PoE) انرژی را دریافت کنند. این نوآوری می تواند میزان انرژی محدود 30 وات را که با پتانسیل 57 ولت بوجود آمده در هر زوج سیم به 37 وات ارتقاء داده و عملا در دو زوج سیم به 74 وات انرژی برساند.

 

ظرفیت جابجایی انرژی الکتریکی

باید بگوییم که قابلیتهای انتقال انرژی در یک زوج سیم و کابل کواکسیال بسیار کمتر از ظرفیتی است که کابل شبکه Cat داراست. زیرا همانطور که گفتیم انتقال انرژی تحت PoE در کابل Cat می تواند بر روی دو زوج سیم صورت گیرد. البته هنوز تفاوتهایی وجود دارد.

اگر چه کابل Cat می تواند با تنظیم مقاومت الکتریکی و پهنای باند بخوبی تا 100 متر (328 فوت) انتقال داده ها را میسر نماید اما کابل کواکسیال(Coax) با توجه به ویژگیهایش چنین استانداردی ندارد. بطور کلی در فاصله ای حدود 305 متری یا 1000فوتی یک کابل Cat 5e مقاومتی برابر 22 تا 27 اهم دارد. در یک کابل کواکسیال این مقاومت با توجه به نوع استانداردی مثل RG59 می تواند فرق داشته باشد اما توانایی انتقال آن می تواند بیشتر از 100 متر باشد. در آخر هم تفاوت در مقاومت می تواند بر روی کارایی و کیفیت داده ها اثر بگذارد.

تداخل

بخاطر داشته باشید که مقاومت کابل Cat 5e می تواند بسته به تعداد و میزان تابیده شدن، استاندارد و کیفیت متفاوتی داشته باشد.

با تاباندن سیمها به دور هم میزان نویز داخل کابل کاهش می یابد. یک زوج سیم، استاندارد ویژه ای ندارند و در واقع می تواند در کابهای تخت هم مورد استفاده قرار بگیرند ولی در آن حالت یا بازده کمی دارند یا هیچ تداخل انرژی وجود ندارد. نویز در واقع در مقابل امواج دیجیتال مقاومت بوجود می آورد و باعث اختلال می شود.

در آخر هم کابلهای فیبر نوری قرار دارند. در این روش انتقال که گرانترین راه حل خواهد بود، انتقال و دریافت و ارسال داده ها نیاز به تجهیزات اضافه بیشتری دارند. از مهمترین ویژگیهای این کابلها قابلیت انتقال داده ها در مسافتهای طولانی خواهد بود. مشکل این است که فیبر نوری دیگر استاندارد انتقال انرژی الکتریکی مثل PoE را نخواهد داشت! یعنی برای اینکار نیاز به منبع انرژی در نزدیکی هر یک از تجهیزات در شبکه خواهیم داشت. همچنین هر نوع کابل فیبری نیاز به هماهنگی کامل با سیستمها یا تجهیزاتی خواهد داشت که منابع انتقال هستند. ضمن اینکه نوع ارسال یک حالته یا چند حالته در فرکانسهای ارسال داده ها نیز در این کابلهای نیاز به مهارت، دانش و هماهنگی کامل خواهد داشت.

قلاده جی پی اس دار        خرید دوربین مدار بسته   قیمت نصب دوربین مدار بسته  دوربین مداربسته هایک ویژن